torsdag 9 februari 2012

Maison Belle på mitt köksgolv






 Rengöringsmedlet All purpose från Maison Belle.


Jag fortsätter med stor glädje att testa mig igenom produkterna från Maison Belle och lämnar gladeligen omdömen till er eftersom ni uttryckt att ni tycker detta är skoj. Även om maken var skeptisk till min beställning tycker han nu om att jag VILL skura golven. Bara det är väl värt den lilla extra slant som detta allrengöringsmedlet kostar. 

Han har inte fått bara en städerska här hemma utan två. Den ena med mini-städredskap. Riktiga städredskap från Vileda fast liksom i miniformat. Så söta. Både jag och Lilly blev lika glada när mormor & morfar hade med sig dessa. Lilly har varit mycket hjälpsam med städningen sedan dess. Själv städar jag med proffsredskap som vi fått av svärfar. Som egentligen inte alls ska användas med rengöringsmedel.

Om ni vill ha ett rutigt golv i köket kan jag verkligen rekommendera dessa linoleumplattor från Forbo. Golvet heter Marmoleum Click är miljömärkt med Svanen. Linoleum tillverkas till 97 % av naturliga material som linolja, harts, trämjöl, kalksten och jute. Det är ett mjukt och varmt golv som ger en härlig känsla att gå på och även en dämpad ljudnivå eftersom plattorna har en korkplatta under sig. Materialet är dessutom tacksamt eftersom det är lite självläkande om man får märken i det. Plattorna finns i två storlekar och 21 färger.  Våra plattor är 30 x 30 cm och den svarta kallas Raven och den mellangrå Eternity. Färgerna och plattorna kan såklart kombineras i oändlighet men vårt golv blev enkelt klassiskt rutigt. 

Egentligen ska linoleum skuras med lite vax i vattnet för att ytans skull. Enda nackdelen jag kan komma på med linoleum är att det luktar lite illa när man blöttorkar dessa golv. Så att använda en skvätt Maisom Belle All purposen kommer jag fortsättningsvis göra även jag just i köket växelvis kommer ta i lite vax. Läs mitt omdöme nedan.

 
Omdöme av Maison Belle Allpursose
Doft: frisk blandning av apelsin och lavendel. Riktigt trevlig kombination.
Konsistens: Lättflytande vätska, som saft.
Användning: Härlig doft.
Efter användning: Lämnar inga ränder.
Flaskan: Finaste skurmedelsflaskan jag har tror jag.
Pris:  95 kr / 1 liter.
Totalt omdöme: Jag gillar verkligen detta ogiftiga rengöringsmedel som ska fungera på alla material. Jag har dock endast använt det på mitt köksgolv samt parkettgolv ännu. Städprodukter är ju lite svårt att bedöma på nåt sätt eftersom man ju har svårt att kontrollera faktiskt HUR rent det blir. Men känslan när man använt detta rengöringsmedel är rent och fräscht. Att det dessutom är mindre (skriver mindre eftersom jag inte kan uttala mig exakt om vad det innehåller) giftigt och bättre för miljön gör att jag gillar det ännu lite mer.
Betyg: 4,5 av 5.

21 kommentarer:

  1. Åh, ni har ju samma golv i köket som oss. Helt underbart! Vi la in det för snart 10 år sen och jag tycker fortfarande att det är bland det bästa vi gjort i huset :)
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men å vad kul att vi har lika dant. Och att ni också är nöjda! Kul att höra. Sade till maken häromdagen att jag är SÅ himla nöjd att vi lade in detta golv fast att det låg en stavlimmad ekparkett i köket innan. Många tyckte nog vi var knasiga som lade detta golv över trägolvet, men idag tycker jag det liksom förhöjer hela känslan i vårt kök. I like, I like!

      Radera
  2. Tack för den recensionen och tips om golv. Det där städsetet är ju bara för sött!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så lite så :) Bara roligt när det uppskattas!

      Radera
  3. Hej och grattis till magen.
    Vad kul! Det var jätte längesen jag var här och läste.
    Och din blogg är fortfarande superfin.
    Ha det gott.
    Kram Milla

    SvaraRadera
  4. Hej!

    Hoppas allt är bra!? Här finns ett helt hus att prova dina städprodukter på om du är sugen;-) Jag kan kontrollera hur rent det blir;-)

    Ha det bäst söta du! Ses vi snart?

    Bamsekramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, jag tycker det är kul att påbörja städningen du vet men inte slutföra den :) Som med allt annat ;)
      Fick du inte mitt sms?? 3/3??

      Radera
    2. Inget sms:(
      Kolla mailen på fb!
      Puss

      Radera
  5. Disc Med Lars Sjödin.
    Jag har inte läst den än. Men ska göra :)

    Jag har bytt blogg. Hade Midlashus förrut.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Så hette bloggen ja, funderade men mindes inte. Kände igen er på bilderna dock :) Kul att du lämnade ett spår! Har lagt till dig på Bloglovin nu. Kram

      Radera
  6. hehe. så bra grej. att göra tester sådär.
    du e för rolig.
    tack snälla för dina värmande ord. men jag tror sambo o barnen står för skönheten i vår familj :).
    stor trevlig helgkram/jennifer

    SvaraRadera
  7. Super tack för dina gulliga kommentarer hos mig :)

    Kul när städning kan blir kanske lite roligare med fin flaska mm.

    Ha en riktigt fin fredag!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  8. Super tack för dina gulliga kommentarer hos mig :)

    Kul när städning kan blir kanske lite roligare med fin flaska mm.

    Ha en riktigt fin fredag!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  9. Det mesta som doftar lavendel är underbart. Och jag antar att det känns i alla fall lite roligare att städa om det doftar gott under tiden.

    SvaraRadera
  10. Lite för trött för att orka läsa inlägg ikväll, men gillar fotona och ser att du gett den högt betyg och att den är bra för miljön, den infon räcker för mig, jag tror jag får shoppa lite :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Shoppi shoppi :)
      Vad roligt att du gillade bilderna, tack.
      Kul att du tittade in även om man inte alltid orkar läsa all text, så är det för mig med.

      Radera
  11. Svar
    1. Hej! Jag har beställt alla mina Maison Belle produkter från Magasin Krantz, här:
      https://www.magasinkrantz.se/isabella-smith--maison-belle-c-200-1.aspx

      Radera
  12. Vad bra grej det där med att skriva omdömen! Jag har spanat in produkterna ett tag men inte köpt dem. Så tack för dina omdöme, nu är produkter på väg hem till mig!
    Fin blogg du har!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blev att det inspirerat så att du till och med beställt dom. Du kommer inte bli besviken. Vad roligt att du dessutom lämnade en kommentar hos mig så jag kunde hitta till dig också. Nu ska jag genast kika in hos dig! Kram Linda

      Radera