onsdag 2 januari 2013

Chokladkaka med nötknäck






Här kommer receptet som utlovat, till en fantastisk chokladkaka med nötknäck och jordgubbssås. Det är tredje gången jag bakar den och ännu har jag inte tröttnat. Alla som har smakat har bett om receptet, det borde vara bra betyg. Receptet är från Halv åtta hos mig, minns dock inte vad den fick för betyg i programmet, men jag ger den högt betyg. Missa inte jordgubbssåsen när ni bakar, den förhöjer. Grädden tycker jag dock att man kan servera utan.

Ingredienser
100 g smör eller margarin
3 dl strösocker
1.5 dl vetemjöl
4 msk kakao
1.5 tsk vaniljsocker
1 krm salt
2 st ägg
200 g blandade hackade nötter (jag hade paranötter, mandel, valnötter och hasselnötter)

Knäckglasyr
1 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 dl vispgrädde
2 tsk vaniljsocker
1 tsk smör el margarin  


Jordgubbssås
Frusna tinade jordgubbar
florsocker

1. Sätt ugnen på 175 grader.
2. Smörj och mjöla (jag har både möjlat och bröat, fungerar vilket som) en rund bakform som mäter ca 24 cm i diameter, gärna med löstagbar botten.
3. Hacka nötkärnorna till garneringen grovt. Smält sedan matfettet till kakan.
4. Blanda samman alla de torra ingredienserna i en bunke och tillsätt sedan det smälta matfettet och äggen. Rör smeten slät.
5. Bred ut smeten jämt i bakformen och strö över nöthacket. Grädda kakan i nedre delen av ugnen i cirka 30 minuter, då cirka 5 minuter återstår av gräddningstiden, blanda samman socker, sirap och vispgrädde till knäckglasyren i en kastrull. 
6. Värm upp blandningen och låt massan koka kraftigt tills den tjocknar något cirka 3-4 minuter. 
7. Ta kastrullen från värmen och tillsätt vaniljsocker och matfett. Rör om till en slät konsistens.
8. Ta ut kakan ur ugnen och ringla över den varma glasyren, ställ åter in kakan mitt i ugnen denna gång och grädda ytterligare cirka 7 minuter eller tills glasyren börjar bubbla.
9. Lossa kakan ur formen då den kallnat.
10. Servera med jordgubbssås som du mixar slät.

Receptet är från Recept.nu och ni hittar det här

 

6 kommentarer:

  1. Denna är sååååå god!!!!!kram!!

    SvaraRadera
  2. Ser supergod ut! Den ska jag prova nån gång. Fast jag måste vänta tills jag fått ner juljelgens ihållande sockernivåer...
    Kram

    SvaraRadera
  3. Kakan ser väldigt god ut!
    Får nog lov att baka den!

    Kram
    Lissen

    SvaraRadera
  4. Oh my. Så gott det låter. Ska nog försöka mig på till mitt avslutningsfika. Kram

    SvaraRadera
  5. Ojoj, så gott det ser ut!
    Längesen jag kikade in här nu!
    Roligt att ha hittat tillbaks!

    SvaraRadera