tisdag 6 november 2012

Livet är stort

Småttingarna som bär livet vidare. 

 
Min kärleken till de här två små liven är stor. Det finns inga gränser för hur man känner för sina barn och det går inte att beskriva. Det finns inte ord. Ungefär som att man omöjligen kan beskriva hur det är att genomgå en förlossning för någon som inte själv upplevt det. Det går knappt ens att förklara sin upplevelse för en kvinna som har genomgått en förlossning och det går än mindre att förklara för maken som bara varit med och sett. Hur man än försöker förklara så är allas upplevelse olika. Det finns liksom ingen vits med att försöka ge sig in på att förklara. Och varför. Varför jämföra. Varför ens berätta. Det finns ändå inte ord. Det är ändå inte förrän med egen erfarenheten man kan förstå. Inte jag i alla fall. Jag trodde aldrig kärleken kunde kännas såhär. Livet är fantastiskt. Men livet är också grymt.

Livet är sorgligt när det slutar alldeles för tidigt för en farfar. Det finns inte ord. Det finns inga gränser för hur tragiskt det är att barnens farfar inte fick följa sina barnbarn längre i livet än såhär. Han som såg fram emot pension om några år och att tillbringa massor av tid med barnbarn. Ett och ett halvt år av sjukdom och det finns inte ett endaste ord i världen som kan beskriva hur grymt det var. Det finns inte ord.

Idag tar vi ett sista farväl, jag av svärfar och maken av sin far. Lillys handavtryck i gips, som farfar vilade sin hand emot den sista tiden, följer med i kistan. Likaså bilderna på Valters dopinbjudan som satt i ögonhöjd så farfar kunde vila ögonen på den följer med på vägen efter livet.

Det är tungt. Men vi lever och är friska. Det är livet. Att fortsätta ge barnen kärlek och leva på den kärlek man får tillbaka, det håller oss på fötter. Kanske är det detta som är livets mening.





28 kommentarer:

  1. Så fint skrivet. Känner inte dig och din familj men fäller tårar över ditt inlägg. Livets cirkel, att födas och dö, att vandra sida vid sida med evigheten. Skickar mina styrkekramar till er och tankar till änglafarfar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad gulligt att du tog dig tid att lämna en kommentar. Det värmde. Tack.
      Kram Linda

      Radera
  2. Håller med föregående kommentar: så otroligt fint skrivet! Jag grät också när jag läste det. Och vad fint av dig att dela med dig av ert liv.
    Jag har nyligen hittat din blogg och tycker att du gör ett jättebra jobb! Vi har en 9-månaders son och bor i ett rött tegelhus som är under renovering - så jag känner igen mycket av det du skriver om. :) <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad glad jag blir att du tar dig tid att lämna en kommentar till mig. Roligt att du hittat hit och vad roligt att du också har en liten bebis och ett rött tegelhus. Ledsen att jag inte svarat innan, tiden och glömskan tyvärr. Tack igen.

      Kram Linda

      Radera
  3. Hej Linda!
    Så fint du skriver ♥ Tårarna trillar, tänker på er idag. Så fin bild på Stor o Liten.Kram, Monika

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Monika. Gulligt av dig att lämna en kommentar.
      Kram Linda

      Radera
  4. Förstår vad ni går igenom. Kram till er.

    SvaraRadera
  5. ja. livet ja. det där dom är så härligt ... men som ibland så orättvist & sorgligt.
    tänker på er.
    krama barnen extra mycket ...!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tänk att genom att krama barnen både låter man farfar leva vidare på ett sätt, att man liksom ger kärleken vidare till sina barn. Men att man också själv får styrka i att krama sina barn. Fantastiskt.

      Kram kram

      Radera
  6. Skickar styrkekramar till er!
    Vackert skrivet <3

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  7. Usch vad tungt. Värsta mardrömmen.
    Styrkekramar till er!
    kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack. Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  8. Så fint skrivet.
    Ja livet är verkligen tungt och orättvist ibland. Och det är i de stunderna som barnen på nåt sätt gör det lättare att leva. Min pappa dog för snart fyra år sen, helt utan förvarning. En chock såklart, men barnen mina gjorde det lättare att hantera på nåt sätt. Livet lever vidare genom dom och jag kunde inte bara stanna upp mitt liv, för jag var ju tvungen att ta hand om dom. Jag tror att det hjälpte mig.

    Stor styrkekram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ledsamt att du inte har din far i livet. Jag tror som du, att vi som föräldrar får lite styrka genom våra barn i en sådan situation. Visst är det krävande att vara förälder också men man får mer igen.
      Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  9. Hej! Vilket rörande inlägg. Gick rakt in i hjärtat. Beklagar sorgen. Fin blogg du har, hur har jag kunnat missa den? Följer ju dig via instagram.

    Många kramar till dig och din fina familj

    SvaraRadera
    Svar
    1. Stort tack Lotta. Tack. Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  10. Beklagar sorgen, jag fick tårar när jag läste din fina fina text! Hoppas att ni har haft en fin dag tillsammans!

    SÅ söta de är, dina fina barn!

    Stor Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gulle dej, tack.
      Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  11. Vad otroligt vackert skrivet. Livet är en ständig gåta och ibland blir vi påminda om att vi det är lätt att ta det för givet. Sänder värme och kärlek till er! Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din värme. Tack tack. Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  12. Väldigt fint skrivet, kram

    SvaraRadera
  13. Åh finaste Linda. Jag ska maila dig någondag. Nej inget sådant avsked. Jag jobbar ihop med en konsult som jag tycker väldigt mycket om. Vi jobbar bara ihop fem dagar till. Lite utspritt fram till 23 nov. Jag kommer sakna honom ofantligt. Idag påminde hem mig om att det bevara är fem ggr kvar. Som om jag inte hade koll på det liksom. Det är jobbigt. Men det går inte att jämföra med ett avsked av en älskad farfar eller ett älskat barn. Det gör det såklart inte. Men livet är jobbigt ibland. För mig. Och närvar hittar ngt eller ngn som jag vågar låta mig beröras av på ngt sätt, ja då vill man liksom hålla fast vid det. Som den här unge mannen.
    Jag tror säkert jag har din mail kvar, så jag hör av mig snart. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja du om någon vet ju hur det är med saknad.
      ps. Förstår inte varför jag glömt att svara på alla era fina kommentarer. FÖrlåt. Tiden och glömskan tyvärr.
      KRam Linda

      Radera
  14. Skickar en stor kram till fina dig och din lilla familj. Vi gick igenom samma sak för nästan precis ett å sen. Vi pratar ofta om vår farfar som om han var med oss. Det känns liksom lite lättare då.
    Kram Anita

    SvaraRadera