söndag 23 september 2012

Tid för ljusstakar

Amor Vinvit Omnia från Orrefors (Bilder: lånade produktbilder)


Hösten är tid för att tända ljus. Ett av det mysiga som hör hösten till. Inte bara hösten får mig att tänka på tända ljus. Även dopet. Dopljus. Men också doppresent. Min dotter fick fantastiska ljusstakar i doppresent. Varje ljusstake bär en handsmidd silverring med den ingraverade inskriptionen Amor Vincit Omnia – kärleken övervinner allt – i skrivstil vid sidan av Efva Attlings signatur.

Såklart vår son också vill önska sig ljusstakar i doppresent. Med sin slanka form känns dock Attling-ljusstakarna lite kvinnliga på nåt sätt. Nu försöker jag hitta några manliga ljusstakar. Ha. Kvinnliga och manliga ljustakar. Man är nog lite knasig när man resonerar sådär kanske. Men lite rostfritt och stiligt ni vet. Kanske Stelton eller Georg Jensen. Vad har ni för favoritljusstakar?

En av mina personliga favoriter som jag gärna skulle vilja ha i mitt hem är den här. Det får nog stå på önskelistan till nästa jämna födelsedag, för det är sällan man kostar på sånt där till sig själv tycker jag.

 

Över till vänster; Georg Jensen Legacy. Under till vänster; Stelton Classic hög. Mitten; Georg Jensen Ellips. Överst till höger; Design 1084. Nederst till höger; Georg Jensen Arne Jacobsen. (Bilder: lånade produktbilder från RoyalDesign)

5 kommentarer:

  1. Vilken bra idé! Vi fick fina george jensen ljusstakar i bröllopspresent och de känns så tidlösa.

    Ha en fin dag!

    SvaraRadera
  2. SÅ fina! Nu har jag äntligen skaffat Instagram & jag är helt fast:)

    Ha en fin dag!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Hej Linda! Så snygga ljusstakar. Hoppas allt är bra med er. Får ju rapporter emellanåt;) Kram, Monika

    SvaraRadera
  4. Fina ljusstakar! Det är ju bra att ha en önskelista utifall någon skulle vilja ge en present någon gång. Jag blir lika ställd varje födelsedag när jag får frågan vad jag önskar mig, inte så smart. :) Kram /Nellie

    SvaraRadera
  5. Åh så fina!

    Jag hittar också en massa fina ljusstakar just nu så det blir svårt att välja!

    Ha en fin kväll! Kraam

    SvaraRadera