torsdag 25 april 2013

Trettio meter vimplar


Sextio vimplar i mitt hem som här gör en sväng om i hallen.


Nu är firandet över för denna gång. Helgen bjöd på 41-årskalas (maken 40 år + Valter 1 år) och självklart ville jag flagga för Valters ettårsdag precis som vi gjort för Lillys födelsedagar. Idag har Valter haft sin födelsedag och nu har vimplarna gjort sitt för denna gång.

Maken är lagom intresserad när jag slänger fram trettio meter vimplar på bordet och ber om hjälp att hänga upp dom cirka sextio vimplarna. Det är ju ganska långt men har man bara hittat bra fästpunkter så är det snart gjort att hänga dom. Vi börjar nog få rutin på det snart. Jag tycker det är en så enkel grej att få det lite festligt. På ett sätt festligare än ballonger för då slipper man att ungarna ska lockas att smälla dom. Vimplarna har hängt med sedan Lillys barndop, sen fick dom komma upp när hon fyllde ett år och även två. Därefter hängde vi upp dom vid Valters barndop och nu vid hans ettårsdag. En tradition jag vill fortsätta med så länge vimplarna håller.

De är gjorda av kraftiga pappersark, presentsnöre och häftapparat. Lite tejp också, för att jag skulle få ut fyra vimplar av ett kvadratiskt ark. Den ena vimpeln fick då tejpas eftersom "ändarna på arket" blir en halva liksom. Jaja, man kan göra vimplar utan att göra så. Men jag ville ha så många som möjligt av de arken jag hade köpt. Kraftiga ark som har både mönstrad fram och baksida. Ena sidan är lite glittrig och den andra matt vilket blir en ganska fin effekt när de hänger uppe. Sen är det bara att börja häfta. Hålla koll så att inte presentsnöret snurrar sig är det mest avancerade. Tjoff, tjoff, två häftklamrar i varje vimpel.

Gardinstänger är smidiga fästpunkter för vimpelsnöret.



Från vardagsrummet sticker vimplarna ut i hallen en vända.




Armaturen med spotlights i köket är en fästpunkt hos oss, sedan styr de in mot vardagsrummet igen.

2 kommentarer:

  1. Superfina!
    Det är så roligt att ha nåt hemmagjort tycker jag.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Mycket snyggt! Jag älskar vimplar på kalas. Min man förstår inte alls grejen. Men det är så mycket sånt han inte är med på :)
    Kram

    SvaraRadera