måndag 25 februari 2013

Skrivbordet flyttar igen


Skrivbordet som flyttar runt.


Jag försöker plocka ut en sak varje dag för att så sakteliga tömma vårt nuvarande kontor. iMac:en brukar egentligen stå på detta skrivbord men den redan fått flytta. För att det inte skulle se alltför tomt ut på bilderna fick Macbook:en landa här under fotograferingen. Det ska självklart bli roligt att inreda ett nytt rum åt Lilly här men det känns ändå lite vemodigt på nåt sätt. Här har jag haft en skrivbordsplats som har varit så härlig att sitta vid. Jag har liksom haft utsikt både i rummet, i fönstret ut mot gatan/entrén och ut i hallen och resten av huset. Det känns så luftigt att sitta där när man samtidigt har uppsikt på många andra delar av huset. Jag gillar att se vem som kommer in i rummet redan innan de sagt hej eller knackat på dörren.

Skrivbordet är från makens släkt, jag har för mig att det kommer från hans farmors pappa. Det roliga är att skrivbordet har faktiskt stått just i detta rummet för många herrans år sedan. Huset som vi bor i är ursprungligen byggt av min makens farmor och farfar och när de bodde här stod skrivbordet just i detta rum. Sen flyttade skrivbordet hem till mina svärföräldrar några år men när vi flyttade hit till huset och renoverade detta rum till ett kontor så flyttade skrivbordet hit igen. En liten historia i sig. Om ett skrivbord. Som nu ska flytta igen, denna gång ned till gillestugan.


 Skrivbord i björkfaner från 30-tal med bokhylla.




En annan del av kontoret. 




Den tredje hörnan som man kan möblera i detta rum är för tillfället ockuperad av Valter och hans spjälsäng. Han har snart rivit ned varenda grej som stått på denna bänk/byrå.

11 kommentarer:

  1. Verkligen jättefint! Och så himla snygga tapeter också!

    SvaraRadera
  2. Vilket charmigt skrivord. Det är något visst med äldre möbler.

    SvaraRadera
  3. Jättefint skrivbord! Fräckt och annorlunda!! Ha en riktigt go söndagskväll!

    SvaraRadera
  4. Precis ett sånt skrivbord hade min farmor och farfar!
    Kul att se ett likadant för nu fick jag minnen tillbaka!
    Kul att kunna ta tillvara på släktens gamla rariteter!
    kram Helena

    SvaraRadera
  5. Jag älskar det skrivbordet! Så kul att man kan ställa det ut i rummet så man ser böckerna. Hoppas det blir bra i gillestugan. Kram

    SvaraRadera
  6. Totalt och helt förälskad blir jag! Det skrivbordet kan vara ett av de finaste jag har sett!

    Kramar

    SvaraRadera
  7. Vilket fint skrivbord! Och så praktiskt med böcker bakom. Kram Nilla

    SvaraRadera
  8. Så himla fint skrivbord, det hade gärna fått flytta hem till mig, kul när det finns en historia bakom möblerna oxå. Ha en bra start på veckan. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  9. Hej! Tittade bilder och läste, rullade neråt och oj, vilken sötis tittade där, vad glad man blir att se så lycklig ansikte:)...ju, skrivbordet är fin också:) Önskar dig en trevlig måndag!
    Kram Sirpa

    SvaraRadera
  10. Snyggt skrivbord!!! Gillar verkligen den stilen på skrivbord :) Ha det gott. Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Åh vilket praktiskt litet skrivbord! Fint. Önskar dig en trevlig kväll. Kram Nina

    SvaraRadera