torsdag 27 december 2012

Första vardagen


Börjar redan tänka på att slänga ut granen.


Första vardagen efter helgen och det känns redan som julen är över på ett sätt. Granen börjar barra och snön smälter. Lika trist båda två. Fortfarande har jag hopp om mer snö men granen har snart gjort sitt. Efter helgen, sen så. Tror jag. När slänger ni ut granen?

På ett sätt är det mysigt att ha den kvar för belysningens skull men jag ogillar verkligen när den barrar. Att Valter gärna ställer sig i gå-stolen vid granen och drar i de nedersta snöflingorna gör ju inte att den barrar mindre. Det kanske är därför den faktiskt fäller barr. Till och med Lilly ville plocka fram dammsugaren och dammsuga under granen igår. Sött att hon ser sånt. Min tjej.

Idag har vi inte gjort mycket. Tagit igen lite mystid med varann, barnen och jag. Valter har fått feber igen och sovit lite extra. Femte förkylningen inom två månader. Under den tiden har jag varit sjuk i tre veckor, maken i 2-3 veckor och förra veckan fick Lilly också en släng av 39,5. Sjukt. Ordagrant. Men nu är det snart nytt år och nya krafter. Vi passade faktiskt på att gå ut en sväng medan solen sken i eftermiddag. Det gav oss lite kraft i stunden. Friskt och kallt, gott för febriga Valter som somnade gott i vagnen. Lilly ropade till mig efter mellanmålet idag "Titta mamma titta, jättesoligt". Såklart vi var tvugna att insupa lite sol. Då gav vi de torra vörtskivorna till änderna.


9 kommentarer:

  1. Usch dessa vintermånader är ingen höjdare när man har småbarn och bacillerna härjar. Hoppas att ni får vara friska framöver.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Vi plockar inte in granen före 23:e så det känns lite tidigt att kasta ut den. Men någon gång efter nyår vill jag välkomna våren så då åker den ut. Vår barrar inte så mycket. Är noga med att vattna och gulla med den. Är förvånad över att ingen av katterna har gått granbananas i år. Men de kanske är så uppstressade över att bara vakta på varandra så de låter den vara.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är sant, vi tog ju in granen en vecka innan jul. Vår gran brukar få vara kvar till veckan efter nyår också även om jag börjar redan nu att tänka på att slänga ut den. Visst dricker de mycket, vi vattnade två gånger om dagen hela första veckan, nu räcker det med en gång om dagen. Jasså har ni fler katter nu, det lät ju bra att de var mer intresserade av varann än av granen :)

      Radera
  3. Vilken vacker bild!! Fint dekorerad gran, gillar särskilt de vackra snöflingorna:) Ja du, inget kul med barrande gran! Vi köpte en kungsgran i år bara för att förhoppningsvis slippa allt barr, den ska nämligen barra mindre än en vanlig gran. Och jisses vad med barr vi hade på golvet förra året, puh!!! Än så länge håller årets gran sig fin, peppar peppar. Men sen blir man ju lite less på allt det juliga tycker jag när julafton väl har varit.

    Trist med sjukdomar och elände, jag sänder maaaaaassor med "krya på er"-kramizar:)))

    Och du, tuuuuusen tack för din fina kommentar hos mig, vad glad jag blev:)))) Vad snäll du är:)

    Kraaaaaaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, tack! Jag tog nog i lite om barrandet, våran kungsgran barrar egentligen bara när man är mot den, när Valter drar i snöflingorna :) Visst är det stor skillnad på vanlig gran och kungsgran. Visst blir man lite less, för mig är hela decembermånad mysigare än tiden efter julafton.
      KRam Linda

      Radera
  4. Vad jobbigt att han varit sjuk så tätt. här hemma har dottern blivit sjuk. trist med alla sjukdomar. Härlig bild på granen. men snart har man fått nog:) ha en fin fredag! kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, vad trist att dottern är sjuk. Det verkar vara väldigt många människor som är sjuka just nu. Extra trist till jul och nyår. Tack, vad gulligt sagt om bilden. Men visst har man snart fått nog, japp. Kram kram

      Radera
  5. Gud vad er gran fin!!!! Gulligt att sötnosen ville dammsuga också<3

    SvaraRadera