fredag 30 november 2012

Första adventssamlingen


Lilly ansluter till kompisarna innan framträdandet börjar.


Såhär inför första advent hade Lillys förskola adventssamling för småttningarna. Många på förskolan har även äldre syskon och för att firandet inte ska krocka har se mindre avdelningarna adventssamling istället för luciafirande som de större har. Som jag har längtat efter att få se detta. Det var nog en lika stor upplevelse för mig som förälder som det var för Lilly att vara med. Man sitter ju bara och ler åt sina småttingar när man ser dom sjunga med i sången och göra små söta rörelser med händerna och armarna.

På förskolan har de även till vardags lådor med innehåll när de har samling och sjunger och berättar sagor. Lådor med passande innehåll. Idag passade lådorna än mer ypperligt, för idag var de inslagna som julklappar. Med lock och innehåll. I första paketet var det en kavel och några uppstoppade tygpepparkakor som delades ut till barnen. Sen klämde de i på Sockerbagaren. Vi föräldrar var nog faktiskt mer nyfikna på paketen än vad barnen var, för de är så vana vid sina lådor med dess innehåll. Lådorna kan verkligen engagera de små.


3 kommentarer:

  1. Åhh, så mysigt det låter!! Jag längtar till Lucia på Minnas förskola.. Förra året var ju första gången och jag hade fixat så att jag kunde komma senare till jobbet och så.. Men så blev jag dålig och fick ligga hemma istället. Var så besviken! Så det här blir (förhoppningsvis) första året för mig. :-)

    SvaraRadera
  2. Så mysigt med adventssamling!! På mitt jobb gick vi i fackeltåg till kyrkan för att fira advent.

    SvaraRadera