måndag 15 oktober 2012

En måndag - glad, grå och gråtig


En måndag med väldigt glada stunder, väldigt grått ute och väldigt mycket gråt.


Eftersom det inte var något vidare trevligt väder att vistas ute i föreslog jag för min dotter, när jag hämtade henne på förskolan, att vi skulle åka buss till ett köpcentrum där de har en "inomhus-lekpark". Gissa om hon blev glad. Hon gillar verkligen att åka buss och hon gillar att leka i lekhörnan. En bra början brukar vara att köpa smoothie på Naked Juice Bar, så även idag. Very Berry. Lika god till mor som dotter.

Idag var det extra kul i lekhörnan när hon kom på att hon vågade åka rutschkanan. Någon gång själv och helst när hon fick hålla i min hand. Det är inte helt lätt att leka med en tvååring när man samtidigt ska bära på en 5-månaders baby. Men det gick bra. Ändra tills vi skulle dra oss hemåt och Lilly verkligen inte ville åka hem. Såklart. Vi hade ju hur kul som helst. Men tyvärr tar det roliga slut någon gång. Även idag.

Det man helst önskar är att det roliga ska övergå i ett belåtet humör. Liksom "vad kul vi haft". Men en tvååring håller väl som bäst på att lära sig sådant där. I alla fall att lära sig känna efter vad det är för känslor som de känner. Det är inte alltid så enkelt. Så när Lilly nu för tiden blir ledsen över saker kan det då och då bli stora frågor. Och jag blir genomsvettig. Särskillt när man är på ett köpcentrum och har två gallskrikande barn med sig. Den ena som kastar sig på golvet, vägrar ta på sig skor och jacka. Vägrar sätta sig i vagnen och åka hem. Precis samtidigt blev den lille jättetrött och han har lite svårt att somna själv nu när han har tandsprickning så även han gallskrek när jag lade honom i vagnen.

Tala om genomsvett. Jag blir nästan ledsen själv när jag hör min som gråta på det sättet, för jag vet att det enda som han vill är att vara nära. Så lite begärt. Och när den stora samtidigt försöker förstå varför man måste gå hem när man har hur kul som helst, så önskar jag verkligen att jag inte var på en offentlig plats. Hur gör man som mamma, man har ju bara famn för ett barn. Ja kanske skulle man kunna bära två om de var små och lugna. Men att bära en fem-månaders samtidigt som en sprattlig trotsig tvååring, nä det går inte. Det går knappt att bära EN sprattlig trotsig tvååring. Alltså, hur gör man för att få med sig sina barn hem i en sån situation?

Jag fick försöka ignorera att Valter skrek och samtidigt muta Lilly med att dricka upp smoothien om hon satte sig i vagnen. Utan jacka och utan skor. Okey då. Min BVC-sköterska tyckte att sådant där får barnen lära sig genom att de fryser. Man kan som förälder inte ta alla strider. Hon hade i alla fall en stickad tröja på sig och skulle sitta under regnskyddet, så okey. Jo det gick, båda kom på plats i vagnen och sen började vi vår 40 minuters promenad med dubbeldäckaren i ösregn och uppförsbacke hemåt.

Vi stannade typ fyrtio gånger på hemvägen. Sockorna drogs av. Smootien hälldes ut i knäet. Skorna togs på. Skorna togs av. Axelskydden på säkerhetsbältet togs bort. Axelskydden kastades iväg. Vi fick vända och hämta. Regnet var ihärdigt. Pappåsen med blommor regnade nästan sönder. Som tur var somnade lillebror när vagnen började skumpa. Vagnen rullade och vi kom hem till slut. Med blodblåsa i handen, fråga mig inte hur det gick till. Efter en sån här resa känns hemmet som en trygg plats. Gissa om det var skönt att komma hem till ett nystädat hem. Lika glad var jag över att middagen redan var klar. Rester från gårdagens fiskgratäng. Mums. Frågan som kvarstår är bara OM jag kommer våga ge mig iväg dit igen...

Jag brukar inte skriva om såna här dagar eftersom jag liksom inte tycker att det är nåt upplyftande eller inspirerande för er läsare. Jag väljer själv att mestadels läsa bloggar som ger mig inspiration på nåt sätt, och det är väl därför som jag väljer att ofta utesluta stökiga dagar även från min blogg. Det diskuteras emellanåt varför många bloggar bara visar bilder på nystädade hem och på glada barn. Vad jag tycker är lite märkligt i den diskussionen är att jag tycker på nåt sätt att alla borde förstå att vardagsstök och ledsna stunder finns hos alla. Oavsett om det framgår eller ej. På ett eller annat sätt. Mer eller mindre. Sällan eller ofta. Idag väljer jag att skriva om det för självklart finns dessa stunder hos mig också. Stökbilder från köket fick ni igår. Nu får det vara nog för ett tag.

7 kommentarer:

  1. Ja du hur gör man? Känner igen din sitation å det är inte roligt när det händer men det gör det. Kommer själv ihåg en gång på Plantagen när jag åkte dit med alla tjejerna själv och det spårade ur ordentligt tänkte dom får var sin glass...... Glass överallt, barn överallt och blommorna ja undrans om jag fick med dom hem? Klart du vågar dig ut igen man lär sig nya knep varje gång å det vore ju väldans trist att bara vara hemma :) kram på dig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Karin för dina ord. Nu vet jag, nästa gång det händer ska jag tänka på dig. Du har ju det galet mycket svårare :) Det ska jag tänka på. Kändes lite knasigt att skriva såhär men du förstår vad jag menar. Att tänka på en trillingmamma och fyrbarnsmamma kanske kan få en att tycka att två är enkelt.

      Kram Linda

      Radera
  2. Phu! Jag vet precis. Man gör som du. Är bestämd och härdar ut. Och så snabb man kan :)
    Mammajobbet är verkligen inte lätt:)

    Sv; Japp likasamma köksgolv. Tröttnar aldrig!

    SvaraRadera
  3. När jag läser dina rader så tänker jag bara på vilken tålmodig och bra förälder du verkar vara. Jag svettas med dig i denna situation, vilken du dock ändå fixar med bravur - du överlevde hihi, och du fick hem dina små hjärtan:) Heja alla mammor som du!! Och vet du... senare, när barnen fyllt myndiga och är på väg att lämna boet, om en kvart ungefär i ditt fall, så har man på något underligt vis glömt just det där grå och gråtiga i dagarna, och minns bara det glada;)
    Varm kram och tack för att du delar med dig av hela livet!

    SvaraRadera
  4. Såna dagar finns för oss alla. Det är jag säker på!!! Det är mycket vilja i liten kropp. Nu är Isolde lite äldre och det blir lite enklare. Hon kan berätta mer och jag kan förklara. Kommer ihåg när Isidor hade kolik och vi gick till "Barnens hus", åååå min gud. Jag va svettig och gråtfärdig på den färden hem . Än idag kan jag känna mig "skraj" för att gå dit ensam med 2 barn! Tycker det är skönt att läsa om även "kaos" dagar....för att veta att man inte är ensam! KRAM

    SvaraRadera
  5. Usch vilken pärs! Gråtande barn tar verkligen på psyket. Hoppas det har varit en bättre dag i dag. :) Kram

    SvaraRadera
  6. Visst är det så. Kaos finns nog hos de flesta. Allt annat känns onormalt. Vilken dag ni haft. Självklart kommer du göra om det men du kan ju försöka återhämta dig först
    Kram

    SvaraRadera