torsdag 16 februari 2012

Körig vecka



Helt slutkörd efter veckan känner jag mig. (Bild: Nya Passat Variant TDI 170 DSG 4Motion BlueMotion Technology GT från www.volkswagen.se)


Veckan har varit körig i dubbel bemärkelse. Ikväll och jag är helt slut. Dagen avslutades med att skjutsat Lilly till sin mormor & morfar. Visste inte om detta skulle bli inställt eller ej eftersom lilla damen avslutade Alla Hjärtans Dag med att kräkas. Efter hennes två första riktiga dagar på förskolan trodde jag att det var lite övertrötthet och mammighet som gjorde att hon blev ledsen några minuter efter att hon gått och lagt sig. Hon som brukar somna alldeles själv och snabbt ville då att jag skulle sitta och klappa på henne, då blev hon lugnt. Efter att hon somnat till och från vaknade hon efter 1,5 timme och var jätteledsen igen. Blev orolig att det var öronen som gjorde ont på henne eftersom hon varit snuvig i två veckor, därför gav vi den ledsna tjejen flytande Ipren. Hon ville absolut inte ha och efter några försök började det bubbla ordentligt i henne. Några minuter senare hade jag all kvällsvällig och dagens övriga föda på mig. Från halsen och ned till byxfickorna. Byxfickorna på de nya allahjärtansdagbyxorna som jag hade haft på mig i typ två timmar. Hela hennes pyjamas var genomblöt.  Efter att vi tagit hand om allt detta, plus det som kom på hennes rum, blev det lite lugnare en stund. Tyvärr inte långvarig, så vid midnatt fick damen prova att sova mellan mig och maken. Det var jättelängesen hon gjorde det och då kunde hon verkligen inte sova när hon låg hos oss. Men i tisdags natt somnade hon på stört. Inte undra på så trött som hon var efter två intensiva dagar på förskolan och denna alla hjärtans kväll. Lilla stackaren. På ett sätt var det riktigt mysigt att ha henne sovandes mellan oss. Men man sover ju inte direkt bra när man inte är van vid det.

Dagen efter detta fick hon såklart vara hemma från förskolan för att återhämta sig. Som tur var blev det inget mer av kräksjukan eller vad det nu var. Gissar att det kan ha hängt ihop med förkylningen också eftersom hon fick upp massor av slem. Brukar era barn kräkas av slem? Hörde talas om ett barn igår där förkylningen satt sig i höfterna och barnet kunde därför inte gå på några dagar. Usch vad orolig jag skulle varit om det inträffat eftersom jag inte hade en aning om att det kan bli så.

Dagen efter var Lillys temp aningens högre och hon lite mer snorig igen. Även trött såklart efter en kämpig kväll och natt så hon sov tre timmar efter lunch i onsdags. Det var till och med så jag hann vakna från min tupplur innan hon. Förutom detta har det varit en del andra saker som också tagit på krafterna i veckan. Så även om det var ansträngande att ligga på vägarna ikväll och skjutsa Lilly till sin mormor och morfar kändes väldigt lyxigt att veta att man ska få två nätter alldeles själva här hemma. Vila och återhämtning. På tal om att ligga på vägarna; i veckan bytte vi bort vår förra bil som gjort sina tre år som tjänstebil.

Vid valet av ny var prioriteringen denna gång ett större bagageutrymme. A4:an räckte bra till med ett barn även om man fick trixa lite för att få in både barnvagn, resesäng, matstol och så kanske någon liten resväska och lite annat. För att nu få en större bil för samma peng valde vi Passat istället för Audi. Visst kunde vi valt en mindre utrustad Audi istället för en toppmatad Passat, men eftersom maken kör ganska mycket i tjänsten är viss utrustning bra för säkerheten tycker jag. Sen har han väl i och för sig lyckats peta in ett och annat paket och finess som inte riktigt handlar om säkerhet. Lite för säkerheten, lite för känslan. Visst är det lyxproblem vi talar om nu, men lite skoj är det allt med prylar. Tycker jag. Men alla gör ju inte det.


Efter min första tur med bilen ikväll när jag lämnade Lilly måste jag säga att det var riktigt bekvämt med automatlåda och att mobiltelefonen automatiska kopplade in sig i ljudsystemet så man både kan prata och lyssna på Spotify trådlöst. Och Lilly som inte längre kunde sitta i framsätet pga att bilen inte har isofix i fram trivdes varken bättre eller sämre än vad hon brukar göra när vi åker bil. Men en spegel där bak måste jag sätta upp så jag kan kika på henne i spegeln i backspegeln. Tack för tipset Karin.

3 kommentarer:

  1. Åh vad jobbigt! Hoppas hon mår bättre nu iaf.

    SvaraRadera
  2. Sv: Byxorna kan man köpa på Carlings. Jag köpte mina där, och de finns i svart, mörkblå och ljusblå.
    Resan kommer nog gå bra, antingen är vi helt slut när vi kommer fram eller så har hon inte varit så jobbig och vi är pigga ;)

    SvaraRadera
  3. Vi har haft passat. Vi har alltid ngn VW. Gillar dem bilarna. Kul med ny bil. Min Ludde kräks av feber o ont i halsen. Tror det är ganska vanligt. Skönt om det inte är magsjuka. Molly var lite ledsen här om dagen och så bestämd att hon skulle sova hos oss. Mysigt men det blir ju inte mkt sömn. Kram

    SvaraRadera