torsdag 26 januari 2012

Maison Belle på min diskbänk


På min diskbänk Maison Belle. Vola!


Nu har jag testa igenom min leverans av Maison Belle-produkter men alla har jag ännu inte riktigt bildat mig en klar uppfattning om. Jag börjar därför att leverera några omdömen och då på de produkter jag använder dagligdags. De som står på min diskbänk.

Jag gillar att ha en både handtvål och handkräm på diskbänken. Jag är i och för sig en riktig handkräms-människa så just handkräm vill jag helst ha en i varje rum. Och en i varje väska. Men i köket är viktigt, där är ju händerna så ofta i blöt. Och varför inte låta det se lite fint ut samtidigt som de fyller ett behov.



Handtvål från Maison Belle.


Omdöme Hand Soap Maison Belle
Doft: en för köket mycket passande frisk och fräsch doft av grapefrukt och citron.
Konsistens: Trögflytande genomskinlig gelé som vi första kontakten ger ett positivt intryck.
Tvättkänsla: Saknar lite silkeslen känsla när man smetar runt gelén i händerna. Skummar mindre än många tvålar men det är för mig inget måste när man vet att det inte innehåller SLS.
Efter-tvätt-känsla: Något torr, kan dock bero på min otroligt vintertorra hud.
Flaskan: Gillar utseendet på den bruna plastflaskan samt att den limegröna färgen ger ett fräscht intryck. För övrigt lite för "lantligt" intryck för min smak. Plus för att flaskan är återvinningsbar. Plus för pumpflaska.
Ingredienser: Positivt att den inte innehåller inte SLS/SLES (läs om ämnena här), parabener (läs mer här). Det var det som avgjorde att jag ville prova den.
Pris:  69 kr / 300 ml.
Totalt omdöme: En tvål jag trivs med, dock inte allra högst på topplistan. Med tanke på det rimliga priset och det genomtänkta innehållet tycker jag ändå att den borde få mer än ett medelbetyg. 
Betyg: 3,5 av 5.




Handkräm från Maison Belle.

Omdöme Hand Cream Maison Belle
Doft: riktigt frisk och fräsch doft av grapefrukt och citron.
Konsistens: Något blank och tunn även om krämen samtidigt är fyllig.
Användning: Smidig att smörja in, ej sträv.
Efter användning: Tar aningens lång tid innan krämen går in i huden. Ger en len hud men lämnar en aningens glatt hinna.
Flaskan: Gillar utseendet på den bruna plastflaskan samt att den limegröna färgen ger ett fräscht intryck. För övrigt lite för "lantligt" intryck för min smak. Plus för att flaskan är återvinningsbar. Plus för pumpflaska.
Ingredienser: Positivt att den inte innehåller parabener (läs mer här). Det var det som avgjorde att jag ville prova den.
Pris:  89 kr / 300 ml.
Totalt omdöme: En handkräm som är tillräcklig i vardagen men inte tillräcklig vid mycket torra händer. Bra pris för 300 ml handkräm. En smidig kräm att ha stående framme närhelst man behöver bättra på fuktnivån i händerna.
Betyg: 3 av 5.



 
Diskmedel från Maison Belle.


Omdöme Dishes Maison Belle
Doft: doft av apelsin och rosmarin som överraskade mig mycket positivt. Tyckte kanske inte att det lät så smarrigt men ack så fel jag hade.
Konsistens: Perfekt konsistens för disk, något trögflytande men fortfarande rinnande.
Användning: Löser smuts och fett bra.
Flaskan: Gillar utseendet på den bruna plastflaskan. Plus för att flaskan är återvinningsbar. Plus för pumpflaska.
Pris:  69 kr / 500 ml.
Totalt omdöme: Ett handdiskmedel som är en fröjd att diska i. Visst är det dyrare än diskmedel från matvarubutiken men med tanke på hur lite man diskar om man också har en diskmaskin så tycker jag verkligen det är värt denna peng.
Betyg: 4,5 av 5.



PS. Med reservation för att jag inte är någon testexpert; vill därför tillägga att detta är min uppfattning idag. Jag kan ändra mig. Och jag kan inte lova att du håller med mig om du testar... Kanske finns det några fler i bloggvärlden som vill dela med sig av sina omdömen?? Lämna gärna Din synpunkt bland kommentarerna så blir det kanske lättare att bilda sig en uppfattning sedan när flera har uttryckt sin åsikt.


31 kommentarer:

  1. Vilket trevligt test och omdömen du har gett oss. Jag blir verkligen sugen på att testa dessa produkter! Ska kolla in dem lite närmare:)

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Själv har jag köpt liknande flaskor fast från House Doctor. Väldigt trevligt med fina flaskor både i badrummet och på köksbänken!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Spännande, de måste jag kolla in också.

      Radera
  3. Åh, perfekt! Jag har bara provat diskmedlet för några år sedan men är nyfiken på de övriga produkterna. Gillar utseendet på flaskorna!

    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du också testat diskmedlet, vad tyckte du om det?

      Radera
  4. Härligt test, flaskorna är ju iallafall ursnygga kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att ni gillar testet :) Då kan jag glädja med att det kommer fler framöver. Fniss.

      Radera
  5. snyggt också att köra alla i samma serie

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst blir det lite extra då liksom.

      Radera
  6. Sv; Bara till att börja baka! ;)

    Mmm ja, kanske har tvålarna vissa negativa aspekter men snygga sådär som du ställt upp dem...de är de verkligen! Älskar att man kan ta bort etiketten och sen fylla på med annat i sprayflaskorna ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Smart att återanvända flaskorna på det sättet. Det ska jag absolut göra! Tack!!

      Radera
  7. Hahaha. Du är underbart proffsig och noggrann i din test. Jag har inte själv provat MB, men alla pratar ju så gott om dem. Tycker det ser väldigt snyggt ut på din diskbänk iallafall.

    SvaraRadera
  8. Hmm, undrar om man kan be sin mamma ta med någon sån eller om man kan få tag på det här. Jag älskar diskmedel som doftar gott. Kör oftast med äpple. kram och önskar dig en Happy torsdag! towe.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Här hittade jag en stor samling av webbshopar i europa, någon av dom kanske levererar till ditt land??
      http://www.isabellasmith.co.uk/default.asp?mainmenu=8&submenu=31&webmanage=Europe&dir=

      Radera
  9. sv: Ja det händer ju på tok för sällan :)

    SvaraRadera
  10. Vackra flaskor! Har jag aldrig sett dem tidigare! var finns de att köpa? Stiligt kök har du också! Kram Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Anna! Jag köpte mina från Magasin Krantz:
      https://www.magasinkrantz.se/isabella-smith--maison-belle-c-200-1.aspx

      Radera
  11. Tack för de utförliga omdömena. Har varit sugen på att testa produkterna. Det är lite konstigt att det inte diskuteras mer kring detta med vad produkter innehåller. Jag undviker starkt parabener och försöker läsa innehållsförteckningen innan jag köper. Har du kanske tips på bra barnprodukter? Jag har det senaste testat några av Estelle & Thilds produkter och är nöjd. Dock är de lite dyra så det vore bra att veta om det finns liknande i lägre prisklass.
    Kram.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde det diskuteras mer det här med konstiga/onödiga kemikalier i produkter. Tyvärr är ju de flesta "rena" produkter lite dyrare. Några jag har/haft är också Estell & Thild, Weleda och nu använder jag Dermanord. Jag kanske skulle ge lite omdömen på dom också?
      Kram

      Radera
  12. Tack för att du delar med dig! Är väldigt nyfiken på dessa produkter!
    Vilken skinande ren diskbänk du har! Impad!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillar inlägget!
      Jag kan lova att diskbänken inte är sådär torkad till vardags :)

      Radera
  13. Jag har aldrig testat Maison Belle, men det ser himla piffigt ut på diskbänken! Och jag är också ett fullständigt handkrämsfreak, det är så illa att folk gör parodier på mig och min fäbless för handkräm. ;-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, då är du nog snäppet värre än mig när det gäller handkräm :) Det kommer omdöme på en till handkräm från MB framöver, håll utkik ;)

      Radera
  14. Jag har aldrig testat, men kanske borde man prova?? Det låter ju helt klart intressant...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut värt att prova!! Kul att du kikar in hos mig och lämnar en kommentar! Trevlig helg!

      Radera
  15. Tack för bra recension. Jag har fönsterputsen och är mkt nöjd med den. Luktar gudomligt och känns bra att det är mkt mindre kemiskt i dem. Snygga slamsor dessutom. Ha en fin fredag

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul att höra att fönsterputsen är bra! Visst känns det bra att de i alla fall innehåller lite mindre kem än vanligt.Ha en fin fredagskvälL!!

      Radera
  16. Kul att läsa! Var mest nyfiken på handkrämen, men jag tror inte den är fet nog för mina händer, eller sambons. Vi har så nariga händer båda två, måste typ ha sådandär hampa-butter från Body Shop för att få lena!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du gillade testet! Nä den är nog inget för er då. Men läs när jag skriver omdömen för en annan handkräm som jag köpte samtidigt, också Maison Belle. Mmmm den är fet, tjock och go ;)

      Radera