söndag 11 december 2011

Att känna doften av pepparkakshus




 Doft av  pepparkakshus på tredje advent.


Visst är det bästa med ett pepparkakshus att det doftar jul i hela huset? I hela köket i alla fall. Mmm, det ger sån härlig julstämning. Det var några år sedan jag bakade ett pepparkakshus men i år kände jag för det igen. Kanske vill man göra "lite extra" när man har barn hemma. Ritningen till detta hus finns i senaste numret av tidningen Hus & Hem (nr 14, 2011) som har tagit fram det i samarbete med Mia Öhrn. Jag har dekorerat huset lite annorlunda än vad Mia Öhrn gjort, men för övrigt har jag följt ritningen. Med undantag från ett trappsteg som jag råkade smälta i det heta smälta sockret... Smält socker är verkligen inget att leka med, fy vad lätt det är att bränna sig.

Degen gjorde jag enligt Postadress Torslandas recept. Kristyren gjorde jag enligt receptet i Hus & Hem vilken var den mest fantastiska kristyr jag någonsin använt mig av. Jag återkommer med receptet för det måste ni ha om ni ska dekorera ett pepparkakshus.

Vad man inte behöver avslöja på en blogg egentligen är ju hur lång tid något tar. Men för att ni inte ska stressa ihjäl er om ni börjar baka huset vill jag ändå säga att jag hållit på i flera dagar. Och med tanke på kristyren och annat är det inte tokigt att ha lite torktid inplanerad. Att dela upp något i delmål är så olikt mig. Förr, innan vi hade Lilly, slutade jag inte förrän jag verkligen var färdig, bokstavligen. Oavsett om det innebar att jag skulle var uppe till klockan tre på natten. Nu är det både Lilly och min gravid-ork som styr mig. Men skam den som ger sig. Jag har med detta hus lärt mig att man faktiskt kan göra degen en dag, klippa ut och baka husdelarna andra dagen, montera huset tredje dagen, inhandla dekorationsgodis fjärde dagen, dekorera femte dagen, dekorera ännu mer sjätte dagen, göra blogginlägget sjunde dagen. Det har med andra ord tagit små stunder under loppet av en vecka.

Hoppas ni har en mysig tredje advent! 

_ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ _ Uppdatering
Kristyr:
2 äggvitor
350 gr (5-6 dl) florsocker
1 tsk ättiksprit

Vispa äggvitorna i en ren och torr bunke, gärna en bunke av stål. Vispa till hårt skum med elvisp. Vänd ner det mesta av florsockret i äggvitan och tillsätt ättikspriten. Fortsätt vispa tills kristyren är tjock och fluffig. Häll sedan kristyren i hörnet på en 3 liters plastpåse och använd den som sprits. Tryck ut luften och förslut med en påsklämma. Klipp av en liten liten del av hörnet så att du får lagom bredd när du ska spritsa. Sätt en påsklämma även vid öppningen om du vill spara den till nästa dag och använda den igen.



 Välkommen in till oss julen!


 
Röda mattan kantas av snölyktor.


Även ett balkongräcke behöver lysas upp med en "ljusslinga" i mörka vintern.



 Snön lyser vit på taken... Under taksprånget lyser "ljusslingan".

14 kommentarer:

  1. Vilket underbart pepparkakshus kram

    SvaraRadera
  2. Men så fint! Du är ju galet duktig! Jag är så inmponerad! Själv har jag fått lite överdos på pepparkakshus i år då jag bakat med 4 klasser på skolan! Det är mysigt och väldigt uppskattat av eleverna men ibland undrar man vad man gett sig in på!

    Kramar till dig!

    SvaraRadera
  3. Vilket fantastiskt pepparkakshus!

    SvaraRadera
  4. Hjälp så tjusigt!!!!

    Vill också gratulera till tillökningen, va spännande :)

    Kram på dej och ha en mysig 3:e advent!

    SvaraRadera
  5. Åååh vad fint! Jisses...vilket tålamod!

    Tack för igår, så trevligt! Hoppas ni haft det bra idag!

    Kram kram

    SvaraRadera
  6. Ojojoj! Är så imponerad SÅ FINT! Jag kan inte ens sätta ihop ett sånt där färdigt hus som kommer i paket.

    KRAM KARIN

    SvaraRadera
  7. Wow wow wow såååå SNYGGT!!!!!!!!!!!!!!! Åh jag vill också baka ett pepparkakshus själv - gissar att det inte varit små barnhänder med på detta (?!) Smart att dela upp det på flera dagar. Att låta det ta tid. Kram!

    SvaraRadera
  8. Va fint det blev! Riktigt snyggt. Här skrivs det julkort för fullt! Kram

    SvaraRadera
  9. Oj, det var nog det tjusigaste jag någonsin sett! Hjälp vad du kan!!

    Tänkvärt inlägg innan också...

    Kram

    SvaraRadera
  10. Waooo! Vilket konstverk!!!! Grymt fint!
    Jag blev så sugen nu ju. Blir en pepparkaka till fika tror jag. och kanske ett pepparkakshus till lunch!
    Duktig du är!
    Nja mina ben glittrar inte, sticks kanske haha.
    Tack snälla! Kram/Jennifer

    SvaraRadera
  11. Men GUD vad duktig du är :D Jisses vilket hus!

    SvaraRadera
  12. Men vilket fantastiskt pepparkakshus. Jag gör inte pepparkakshus. jag har inte den typen av tålamod.

    SvaraRadera
  13. Hej!

    Först ett stort Grattis till bebis i magen, så himla roligt! Det är underbart med två kids. Jag märker redan vilken glädje mina har av varandra.

    Vi har Phil&Teds syskonvagn, precis den som du skrivit om. Jag har bara skrivit gott om vår vagn, med andra ord, jag älskar vår vagn! :-)

    Fantastiskt pepparkakshus! Tänk om jag kunde göra ett sådant.

    Ha en fin tisdag! /Malin

    SvaraRadera
  14. Underbart pepparkakshus! Fönstren var ju helt underbara!

    SvaraRadera