fredag 23 december 2011

Att ha julgardinerna på plats

 
 Enkel rak kappa. För att slippa göra nya hål i väggen återanvänder jag fästena från Mairos hissgardin som tidigare hängt här.  Jag syr en kanal upptill och en lika bred kanal nedtill, sedan är det bara att trä rullen i den översta kanalen och den platta tyngden i den nedre. Att man inte kan hissa den upp och ned gör mig inget.




Dan före dan kom dom äntligen på plats. Julgardinerna. Så värst juliga är de kanske inte egentligen men det är ju åtminstone två röda nyanser på rutorna. Tyget som legat i gömmorna sedan förra året förflyttade sig idag upp på väggen. Mina köksgardiner är ju ingen avancerad historia men jag är så himla glad att de faktiskt sitter där på väggen nu eftersom det är första året som vi ska fira julen hemma hos oss.

Att fotografera gardinerna var då ingen enkel historia varken på dagsljus eller kvällssken. Mitt på dagen stod det några bilar på gatan utanför som jag ogärna ville ha med i bild. Att fota i kvällsljuset är heller inte det enklaste. Men men, ni ser väl någorlunda kanske.

Med benen i högläge och värktabletter för huvudet kommer jag nu somna på två sekunder. Dagen har varit hektisk och nu känns det helt underbart att äntligen välkomna julefriden. Lilly sover gott efter att ha varit och busat hos sin farmor & farfar hela dagen. Medan jag trampade gasen i bott på symaskinen hann mannen både griljera revben och knäskura badrummet. Goda dofter båda två. Det ska allt bli gott med lite julmat imorgon.

På tal om julmat. Idag har vi tagit de första bilderna på magen. Tänkte att det är bäst att göra det innan julen så ingen beskyller mig sen för att det är julmaten som åstadkommit kulan ;) Tänk att idag är det redan vecka 24 (23 + 1).


Tygbiten som blev över fick bli en matchande handduk.

4 kommentarer:

  1. Ser riktigt fint ut i köket!
    Hoppas ni får en skön julhelg.

    Kram på dig!
    /Helena

    SvaraRadera
  2. Va fint ni har det!! En riktigt GOD JUL önskar jag dig!!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Det blev ju jättesnyggt och stilrent! Det måste vara skönt att ha ett sånt nytt kök! :)
    God Jul!

    SvaraRadera
  4. Det ska inte vara så mycket tomtar och tjaffs på gardinerna. Rutigt, randigt, stjärnor, något enkelt är snyggast. Julafton är passerad men jag önskar dig en fortsatt god julhelg iallafall. Kram Sahra

    SvaraRadera