tisdag 23 augusti 2011

Gräs, ogräs o ogräsmedel

Dagar blir till veckor. Hej på er, det var ett tag sedan.

Jag har ju tidigare, i detta inlägg, visat vår klövermatta som även innehöll lite gräs och ganska många grodblad samt en och annan ytterligare ogrässort. För att bli av med klövern gödslade jag med Stroller Kombi T-Plus som tydligen ska vara det enda medlet som tar just klöver. Nu ska ni få se resultatet. Visst har det blivit avsevärt mycket bättre men jag tycker trots allt att medlet borde varit bättre med tanke på pengen som det kostade. Jag har gödslat två gånger i sommar med sex veckors mellanrum. Egentligen tre, hör här.

Första gången jag lade ut Stroller Kombi T-Plus gick jag med en strollervagn fram och tillbaka på gräsmattan. Jag tyckte jag var SÅ noga och verkligen tittade efter hjulspåren för att inte missa några fläckar. Trots detta så såg jag efter cirka en vecka att gräset blev väldans grönrandigt, eller gulrandigt hur man nu vill se på ränderna. De sträckor där jag hade gått blev gröna och där jag hade missat såg gulgröna ut i förhållande till det mörkgröna gräset. Jag var då snabbt ute och gick en gång till de gula sträckorna. Man får dock vara noga så att man inte "övergöder" några ställen för då blir gräset helt grått och dött. Det lyckades jag såklart med så nu har jag fått stödså några små partier.

Efter cirka sex veckor var de flesta grodbladen ruttna och även vissa andra ogrässorter men klövern verkade inte ge sig så jag lade ut en omgång till. Denna gång gick jag med strollervagnen på motsatt håll.

Första gången på ena hållet.


Andra gången på andra hållet.


I ärlighetens namn tycker jag faktiskt inte att medlet är värt sina pengar. Det är dyra korn. Jag har för mig att det kostar ungefär 700 kr för ca 500 m2 gräs. Och detta har jag rullat ut två gånger. Men å andra sidan har det blivit så pass mycket bättre så jag skulle inte vilja ha det ogjort. Är man lite ihärdig kanske man lyckas säga adjö till klöver till slut.

Före ogräsmedlet, mycket klöver och grodblad.

Efter ogräsmedel, mindre klöver men det finns kvar. (Mobilbild...)

2 kommentarer:

  1. Jag gillar lite spontana och vildvuxna gräsmattor, faktiskt.
    Varför ska allt vara så perfekt för? Kan förstå det o det är en golfgreen men inte hemma sådär i trädgården.

    Lycka till!

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  2. Vi använde också det. Vi hade MASSOR av klöver och jag är rädd om Arons tassar och nästa år Vilmers barfota fötter. Massor av humlor samlas! Men vår gräsmatta blev också randig... Och min sambo var inte så smart som du. Så det ser nästan värre ut hos oss än innan. Fast med mindre klöver...

    SvaraRadera