söndag 17 april 2011

Raka linjer med linor

Spade och lina är det enda som behövs för att göra en snygg rabattkant. (Bild tagen med min iPhone)
Att använda linor är något jag gillar i trädgårdsarbetet. Genom att spänna en lina längs med en häck kan man enkelt klippa häcken i jämn höjd hela vägen och med den lutning man önskar; vågrätt eller kanske med gatans lutning. Den häck som vi har mot gatan brukar jag klippa med gatans och staketets lutning men de häckarna vi har mellan oss och granntomterna vill jag hellre klippa vågräta. Att jag föredrar att klippa dessa i våg istället för "med" marknivån har att göra med att häckarna från trottoaren sett skådas från kortsidan och att tomterna "säckar" lite på mitten. I detta läger ser det mer jämnt ut att låta häcken exempelvis vara 1 meter hög på ett ställe och kanske lite högre eller lägre på annat ställe. Ögat kommer uppfatta detta som en jämn häck eftersom man från trottoaren sett inte i samma ögonblick kommer att jämföra höjden gentemot marknivån.
Jag brukar också använda lina när jag bestämmer mig för bredden på häcken. Jag spänner då linan på ovansidan av häcken och klipper sedan precis utmed linan. Då slipper få en häck som ser ut som en orm som slingrar sig. Men man får vara försiktig så man inte kapar av linan, det är lätt gjort kan jag lova. Vad har du för trix när du klipper häckar?
Idag använde jag linan till att ta ut en rak linje i rabattkanten. Tänk att rak rabattkant kan göra att det se så mycket mer välskött ut. Häromdagen (se inlägget HÄR) klippte vi ned häcken mot ena grannen till cirka 20-30 cm och det såg hur trist ut som helst. Men efter dagens arbete ser det lite mer välskött ut igen. Grönskan får vi vänta några år på men tills dess får jag titta på den raka fina linjen istället.
Före: Linan spänd. Dags för spaden att göra jobbet. (Bild tagen med min iPhone)
Efter: Kantlinjen satt, rensning klar, gödslat och krattat. (Bild tagen med min iPhone)
Före och efter i samma bild. 10 meter avklarade, cirka 15 meter kvar. (Bild tagen med min iPhone)

1 kommentar:

  1. Vilket enormt arbete med att få en snygg häck, men det blir ju väldigt bra och du kan känna dig nöjd:)

    Kram Helena

    SvaraRadera