måndag 4 april 2011

Japansk lönn

Japansk lönn, Trompenburg, mitt framtida paraply.

 
Jag är spänd av förväntan att se vår japanska lönn börja växa. Vi planterade den tidigt i höstas och tyvärr skrumpnade nästan alla blad en vecka efter att vi satt den. Visst tror man att man varit för snål med vattnet då men enligt trädgårdshandeln behöver det inte vara så. Phu! De trodde att vinden varit för kraftig för det nyplanterade trädet. Och det kan stämma för det var förfärligt blåsigt veckan efter. Oj vad jag blev glad att höra att det inte var jag som lyckades ta död på trädet så snabbt. Dö är väl egentligen fel att säga eftersom det bara var bladen som torkade, grenarna verkade det fortfarande vara liv i. Tydligen är det just detta som avslöjar att vinden varit för kraftig. Lönnen är en flerstammig sådan som idag är cirka 1,70 meter hög och ranglig. Jag har en härlig bild i huvudet där trädet är sådär 8 år och 3 meter högt och breder ut sig som ett paraply över vår uteplats på framsidan. Det blir fint att dricka morgonkaffet där. Men det finaste nu vore om de rangliga stammarna kan skicka ut nya blad. Bilden ovan är tagen precis när trädet var planterat och ännu inte blivit förstört av vinden.

8 kommentarer:

  1. Det är så fint med de japanska träden!
    Vilken härlig färg på bladen och hoppas den växer nu så det knakar;)

    Fin din sida blev när du förnyat den lite och även din nya. Vad spännande!

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Vi hade ett som stod och klarade sig hela vintern på balkongen. Flyttade till hus och så dog det :(

    SvaraRadera
  3. Tack Helena, vad roligt att höra att du tyckte om förändringen på bloggen. Tack :)

    SvaraRadera
  4. sv: Tack, roligt att du gillade min blogg :) Tack, de är en av mina absoluta favoritbilder :)

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vilken tur att det verkar som att trädet klarat sig. Du får ta en bild på det och visa senare i vår :-)

    Så roligt att du startat en reseblogg! Jag som älskar Thailand ska titta in där då jag har lite lugn och ro så jag kan drömma mig bort :-) Vi skrev också på resedagboken under vår 2,5 månader långa resa i Thailand och malysia.

    Jag tror det är så att man ska introducera mat under amningen för att amningen skyddar. De får väl våra antikroppar och annat bra genom att äta bröstmjölk. Lillan har ju *peppar, peppar* aldrig varit sjuk och jag tror det beror på att jag ammar så mycket. Det enda hon haft är ju utslagen och de har ju lagt sig nu :-)

    Jo du kan börja med ägg från och med 6 månaders ålder tror jag det är. Jag ska nog ge henne ägg snart då man inte vet hur länge man kommer att amma. Förut skulle man ju vänta med ägg och fisk men så är det inte nu. Lillan äter torsk och ska snart få röding som mormor har dragit upp :-)

    Nelia äter inte välling och jag kommer inte att bröja med det heller tror jag..

    ca 08.00 bröstmjölk
    10.00 gröt med mosad banan
    12.00 bröstmjölk
    15.00 hemmalagad barnmat ca 140 ml, banan eller annan efterrätt
    16.00 bröstmjölk
    20.00 - 21.00 gröt med banan
    22.00 bröstmjölk

    Sen sover hon till 6-9 någongång och vill amma då hon vaknar. Tiderna ovan är inte exakta utan brukar variera beroende på när hon vaknar på morgonen :-)
    Det blir mycket banan nu då vi undviker kärnfrukter. Annars äter hon aprikospure och äpple, päron.

    Hur stora är barnmatsburkarna. Insåg igår att jag aldrig köpt en endaste burk barnmat till lillan ;-)

    Nelia har fått styra alla tider.. hon borde nog egentligen somna för natten innan 22. vi får försöka styra upp det..

    Ha en fin kväll!

    Kram Sara

    SvaraRadera
  6. Men så vackert träd. Det låter ju fantastiskt att den blir som ett tak sedan så man kan sitta under. Tänk det med massa ljuslyktor i till skymningen :) Ett sånt skulle jag också kunna tänka mig.
    Kram / Kristina

    SvaraRadera
  7. Hej Linda!

    Vad fint du har gjort här på din blogg! Fräscht och fint! Och din nya blogg får jag också ta och kolla in. Spännande! :)

    Japanska lönnar är oerhört vackra. Jag har tyvärr ingen själv men mina föräldrar har en i sin trädgård och den är fantastiskt vacker. Lycka till med den! :)

    Trevlig helg på dig!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  8. Ville bara önska en härlig söndag!
    Jag fastnade totalt i sidan med reklammusik, massa tack för tipset!!

    Stor kram
    Marie

    SvaraRadera