tisdag 22 mars 2011

Ett nödvändigt ont

Cylindermarkis, smygfotograferad på någons hus ifrån bilen.

 
Vi ska sätta en terrassmarkis på vårt soldäck och funderar nu även på att sätta markiser på fönstren. Inte för att det är snyggt utan för att att få ned inomhustemperaturen. Jag tycker egentligen inte att markiser i sig är snygga och därför tar det emot lite grann. Men ibland får ju funktion gå före utseendet och i detta fall får man får ju så mycket mer behagligt inomhusklimat när solen steker på vårt vardagsrum som har fönster både i sydöst, söder och väster. Om vi nu ska sätta upp markiser vill man ju välja några som man tycker är minst osmickrande. Och jag hittade en variant till den traditionella markisen som kallas cylindermarkis. Cylindermarkis är just vad namnet säger, en cylinder som innehåller markisväv. När markisen inte är utfälld är tyget helt inneslutet i cylindern och den frontpanel som sitter där det på traditionella markiser sitter en kappa, kommer att försluta cylindern. Jag tycker dessa ser stilrena ut när de är nedfällda men frågan är hur de kommer upplevas uppdragna, när det bara är en tub som sitter över fönstret. Jag får nog åka tillbaka till huset som vi smygfotograferade när det är molnigt och titta hur det ser ut då :-) Jag tycker det är extra svårt med markiser på ett tegelhus eftersom fönstren då inte har några fönsterfoder. På ett trähus som har foder framträder inte en markis på samma sätt eftersom det redan finns dessa brädor som ramar in fönstret. Nu blir det, som svärfar sa, ögonbryn på fönstret. Har du erfarenhet av cylindermarkis? Den verkar inte vara så vanligt förekommande på tegelhus i alla fall och det är dessutom svårt att hitta bilder på nätet.

5 kommentarer:

  1. Har ingen erfarenhet av markiser, men tycker att de är snygga!
    Den du har smygfotat (skrattar lite att du verkligen gjort det) blir ju jätte bra!

    Kram kram

    SvaraRadera
  2. Vi behöver egentligen också en markis till vår altan! Men jag tycker att det kan vara rätt snyggt. Vi har ljusgrått mexitegel som fasad...

    SvaraRadera
  3. Jag tror faktiskt att det blir ursnyggt med markiser! Jag ska se vad jag kan hitta i inspirationsväg! Jag tycker bara det är så DYYYRT med markis... :/

    SvaraRadera
  4. Hittade hit när jag googlade med samma dilemma.

    Det ÄR svårt med markiser och tegel. Jag vill nog också ha cylindermarkis, men sedan ska de ligga i ett metallhöljje när de är infällda. Det höljet skulle jag vilja ha svart, som alla våra andra detaljer är. De jag sett hittills har alla varit metallfärgade.

    Vad jag fått fram är dessutom att det är svårare att sätta fast markiser på tegelfasader, man måste vara mer noggrann och hitta reglarna bakom. Man måste veta vilken typ av tegelfasad man har, vad som är bakom (trä, mineralull, skivor?)
    /Pia

    SvaraRadera
  5. Hej Pia!
    Vad roligt att du hittade hit :)
    Den cylindermarkisen jag tittat på (Arena heter den) ÄR redan i ett metallhölje liksom. När man drar upp markisen kommer framkanten på markisen att sluta tätt mot metallhöljet och inget tyg syns. Denna kan man från och med i år får i vitt, grå och precis som du önskar i svart. Vore roligt att få veta vad du väljer sedan! JAg fick offert idag och det var ganska stor prisskillnad på Arena och en annan mer traditionell markis. Så det slutar säkert med traditionella markiser hos oss även om jag skulle vilja ha andra hellre. Har man hus har man många saker att lägga pengar på ;)
    Lycka till!
    Hälsningar Linda

    SvaraRadera