tisdag 22 februari 2011

Stå brud

Alldeles nygifta.
Gårdagens inlägg handlade ju om vår bröllopsdag, idag spinner jag vidare på temat bröllop. Våren närmar ju sig och jag misstänker att det är många som planerar bröllop så här års. Kanske är det Du som ska stå brud i sommar? Vad som är extra rolig med bröllop nu för tiden tycker jag är att man kan göra på i stor sett vilket sätt man vill. Man kan ha på sig vad man själv tycker är fint, man bjuder de som man själv vill, man behöver inte var i en kyrka och ha vit långklänning eller bjuda avlägsna släktingar om man inte vill. Alla sätt är liksom accepterade, är det inte så nu?
Vi valde, som ni läste i inlägget igår, att viga oss på VIP-service på Arlanda. Vi tjuvstartade egentligen festligheterna redan kvällen innan med middag och övernattning på SAS Radisson Sky City för att efterföljande förmiddag bli upphämtade av VIP-service som körde oss till VIP-lokalerna där vi skulle viga oss. Men trots att vi valde en vigsel med få gäster ville jag ändå känna mig lite extra fin och få klä mig som brud. Då för fem år sedan var modet tvådelat. Brudmodet varierar ju genom åren och jag tycker att det finns många fina stilar. Det viktigaste är nog att stilen på klänningen passar kvinnan som bär den, det är väl den bästa kombinationen. Jag har en förkärlek för kinakragar och blev direkt förtjust i toppen som valet sedan slutligen föll på. Toppen är i thaisiden med dupplerad organza i beige brodyr och till denna en matchande kjol i thaisiden, allt från KiK. Till detta hade jag broderade skor från Novita. Jag hörde förresten på TV 4 morgon att det är modernt med spetsiga skor och taxklack igen, jag kanske borde passa på att använda dom till våren.
Mina brudskor. Vit, brun och guldig brodyr på beige siden.
Mina brudkläder från KiK, kjolen är dock lite annorlunda. (Bild: www.kikstockholm.com)
Många håller ju som bäst på att titta efter brudkläder såhär på vårkanten, kanske hittar just Du något bland KiK:s fantastiska kreationer. Det finns fantastiskt fina klänningar i deras nya kollektion. Och en som faktiskt var lik min mors klänning som hon hade 1966. Men den var sydd av bästa sömmerskan, min moster B-M.
Klänningen som är lite lik den som min mor hade 1966.
Här visar jag ytterligare några bilder från KiKs senaste kollektion. Kanske kommer någon av dom att sitta på just Dig?
Det är något särskilt med långärmat, lite kungligt liksom. (Bild: www.kikstockholm.com)
Ljuvlig askungestil från topp till tå. (Bild: www.kikstockholm.com)
Klassisk kort, alltid rätt? (Bild: www.kikstockholm.com)
Slank och elegant. (Bild: www.kikstockholm.com)
En smula bohem. (Bild: www.kikstockholm.com)

5 kommentarer:

  1. Vilket fint inlägg!!!! Jag och killen är inte gifta men nu blev jag faktiskt rätt sugen på att iaf ha en tjusig klänning. Gillade den lite vippiga, 50-tals modellen :)


    Jag har fått en blog-award som jag gärna skulle vilja skicka vidare till dig, är det OK?

    Jag gillar din blogg massor och blir alltid så glad när jag tittar i här. Jag upptäckte ju dig av en slump men sådant blir ofta bra :D

    Ha en skön kväll
    Kram Marie

    SvaraRadera
  2. Att gå på bröllop är underbart att få göra tycker jag. Jag har faktiskt gjort det flera somrar i rad. Så blir det även denna sommar då en av mina systrar skall stå brud.

    Ha en fin tisdagskväll.

    SvaraRadera
  3. Åh, flera fina här! Jag gillar den första som du visar där, 1966-varianten, och sen den axelbandslösa med rosett i midjan! Vi är inte gifta - ännu. Så vi får se :)

    Kram Dessi

    SvaraRadera
  4. @Marie
    Men vad gulligt av dig!! Vad glad jag blir att du gillar min blogg och att du låter mig få veta :)
    Men jag vet knappt hur man gör med en sån där blog-award... Du får berätta för mig; ska jag skriva om det och sedan skicka vidare? Tack, tusen tack!!
    Kram Linda

    SvaraRadera
  5. @mammaxtre
    Visst är det mysigt att gå på bröllop! Och extra extra skoj när det är din syster.
    Tack, ha en fin kväll du också!
    Kram Linda

    @Dessi
    När min mor gifte sig 1966 var hon i sjunde månaden, så man kan gifta sig och ha fin klänning då med. Men det blir väl lite svårt för er att hinna på två veckor :) Lycka till med allt nu!
    Styrkekram :)

    SvaraRadera