söndag 27 juni 2010

27 grader i köket

Foto: Linda - Allt och/eller Inget
Termometern visade 27 grader i köket men det var inte enbart solen som åstadkom detta utan även värmen från ugnen. Att boa och baka bullar är väl ett måste när man väntar på bebisen i magen - jag och bullarna jäser ikapp i sommarvärmen ;) Gillar du bäst skurna eller tvinnande bullar? Jag tycker att tvinnande och snurrade bullar utan papper blir knaprigare och smarrigare, vilket jag därför brukar göra de få gånger jag över huvud taget bakar bullar. Men denna gång fick de bli rullade och skurna i pappersformar, det var det som orken räckte till. Att de smakar olika är kanske inbillning!? Det bor, förutom bebisen, en liten tävlingsmänniska i mig. Så även vid bullbak brukar jag tävla, mot mig själv - om att göra den finaste bullen. Jag vill också helst att alla bullar ska bli lika stora och se likadana ut och vara så fina och perfekta som möjligt, knasigt men sant :) Ni förstår kanske varför jag inte orkar baka bullar så ofta. Recept på vetebullar: Smält 150 gr margarin. Häll i 5 dl mjölk och låt blandningen bli 37 grader. Lös upp 1 pkt jäst i degbunken i lite av degspadet. Tillsätt resten av degspadet, 1/2 tsk salt, 1.5 dl socker och 10 dl mjöl. Arbeta degen i maskin i 5 minuter och tillsätt sedan ytterligare 3 dl mjöl. Arbeta samman och låt degen jäsa i 30 minuter övertäckt med en handduk. Tag degen ur bunken och häll upp den på mjölat bakbord, 1 dl mjöl kan användas till utbakning. Knåda degen smidig och dela den i 2 delar. Kavla ut varje del till en rektangel som du breder rumsvarmt smör på. Strö cirka 1 dl socker på varje rektangel och pudra också 1 tsk vanillinsocker på varje. Nu kan du välja om du vill göra skurna eller tvinnande bullar. Om du vill ha skurna bullar rullar du ihop rektangelns långsida till en rulle som du sedan skär i 48 delar. Lägg varje del i en bullform. Önskar du tvinnade bullar viker du samman rektangeln på tre och skär i 48 remsor. Varje degremsa tvinnar du och snurrar ihop till ett litet knyte som läggs på bakplåtspapper. Låt bullarna jäsa övertäckta i 30 minuter. Pensla bullarna med uppvispat ägg och strö över pärlsocker. Grädda plåten mitt i ugnen i 250 grader, 6-8 minuter. Avnjut med ett kallt glas mjölk!

1 kommentar:

  1. Åh va smarrigt!!! Blir lite sugen på att baka faktiskt, trots värmen! Bra att ha i frysen när bebben tittat ut!=) Då lär det blir mycket fikabesök!

    SvaraRadera