tisdag 6 augusti 2013

Jordgubbscheesecake i glas


Jordgubbscheesecake i kvällssolen. 


Här kommer ännu ett utlovat recept via Instagram, jordgubbscheesecake i glas. Även detta recept är från boken "Viktminskning med LCHF". Desserten är så god att den passar alla, oavsett om du äter "fritt" eller enligt LCHF. Det svåra var att inte vilja ha mer efter att glaset var tomt.

5-6 portioner

Mandelcrunch:
100 gr smält smör
3 dl mandelmjöl
1-2 msk sockeresättningsströ (jag använde ingen sötning alls)

Cheesecream:
300 gr philadelphiaost
3 dl grekisk yoghurt (10%-ig)
Sockerersättningsströ motsvarande 1 dl vanligt strösocker (jag tog knappt hälften av denna mängd)
1 dl frysta halvtinade jordgubbar (jag använde mig av färska)


Smält smöret och blanda med mandelmjölet och eventuellt sötning. Bred ut på bakplåtspapper och grädda i ugnen 175 grader i ca 7-8 minuter. Degen ska få färg utan att bli bränd. Ta ut och låt svalna. Smula sönder till kaksmulor.

Vispa yoghurt, färskost, jordgubbar och sötning till en slät kräm.

Varva kräm med kaksmulorna i ett glas och toppa med färska jordgubbar och mandelcrunchy.



6 kommentarer:

  1. Åh så gott det ser ut, jag som är ett riktigt cheescake monster, jo då så är det, det är bara att erkänna :)

    SvaraRadera
  2. Det lat ljuvligt gott! Maste prova! Vad ar ett bra substitute for mandelmjol? Tvivlar pa att de har sadant har.
    Kram!

    SvaraRadera
  3. Men åh, så gott det låter. Passar mig som äter glutenfritt också. Ska nog provas till helgen :)

    SvaraRadera
  4. Åh så gott det ser ut! Lchf är perfekt nu efter extra sommarkilon... Kram Suss

    SvaraRadera