söndag 2 juni 2013

Kryddor på altanen

 Plantering på kryddhyllan.


Nu har altanhänget tagit fart riktigt och då får jag alltid ett sug av att plantera, i krukor och i land. Just nu håller jag på att bearbeta i mitt huvud hur jag ska flytta/förändra i en rabatt, tills dess att svaret finns hos mig ägnar jag mig åt krukor. Och först ut blev kryddor.

Jag fick hjälp både av Pippi och Lilly att plantera citrongräs och gräslök. De ser inte mycket ut för världen såhär alldeles nyplanterade, hängiga och trista. Men jag hoppas på en 50-70cm citrongräs framöver. Har aldrig odlat det innan så det ska bli spännande. Som vanligt satte jag persilja, basilika och citronmeliss. Även thaibasilika har vi planterat, spännande lakritssmak som passar gott i asiatisk mat.

15 kommentarer:

  1. Så fint med kryddor! Vi tänkte också att vi skulle få till det i vår trädgård men det blir nog nästa helg...
    Söt liten hjälpreda :) kram Suss

    SvaraRadera
  2. Älskar örter! Den där thaibasilikan har min mamma, verkligen spännande smak. Kram

    SvaraRadera
  3. Och vad mysigt att ha världens bästa trädgårdshjälpare till hands när du fixar i trädgården. :)

    Ta hand om er och ha det gott där på altanen.♥

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Så otroligt fint ni har fått det med altanen! Minns när du la upp inlägg om hur ni gjorde och tankar om utseende och sånt och nu kan ni bara njuta av den :)Snyggt också med de vita markiserna!

    Thaibasilika skulle jag gärna vilja ha. Gör ofta paneng-gai men det blir inte riktigt som på thai-stället och jag misstänker att sån basilika skulle göra hemmavarianten lite godare.

    Ha det bäst!
    Kram, Marie

    SvaraRadera
  5. Ni har en väldigt fin altan:-)

    SvaraRadera
  6. Underbart med egna kryddor, doftar fantastiskt att ha dem på altanen!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Visst är det galet kul med en egen liten örtagård. Och den där thaibasilikan blev jag nyfiken på!
    Kram

    SvaraRadera
  8. Wow vilken härlig altan ni har!! Har du hittat min blogg av en slump? Aldrig sett din blogg innan tror jag.. Tack snälla för tankarna kring avslut av amning.. hur länge ammade du?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag hittade till din blogg genom en annan blogg, läste din kommentar där och klickade mig vidare.
      Kul att du gillar altanen! :)
      Jag började avsluta amningen när min dotter var 9 månader (vi skulle på utlandsresa då och jag ville hellre att hon drack välling där), så det gick bra och jag slutade på några veckor. Min son som nu är drygt ett år ammade jag bara tills han var 6 månader. Då hade han inte gått upp i vikt och det kändes viktigare att han fick ersättning än att jag skulle fortsätta amma. Jag ville heller inte sitta varannan timme som jag hade gjort med första barnet. För mig har det känts bäst att sluta när det väl inte räcker till helt längre. Någon natt-mål har de väl iof fått några veckor efter jag avslutade men så gott som. För mig har det varit smidigt att trappa ned och sluta ganska enkelt. Vissa har ju svårt och får ont.
      KRam Linda

      Radera
  9. Mysigt !! va fint ni har det :)
    Jag längtar till den dag då vi har ett hus med trädgård att fixa och greja i...
    Ha en skön dag !

    SvaraRadera
  10. Ni har det så himla mysigt, får sånt hus-sug varje gång jag ser dina bilder här och på instagram!!
    o japp, stämmer bra.. Anders har klippt sig, jag som var såå skeptisk till hela klippningsgrejen, älskar det! det blev riktigt bra <3

    SvaraRadera
  11. Hej jag har en liten fråga :) Jag skulle så gärna vilja veta vilken kulör ni har på det gråa "planket" vid altanen? Vi har nämligen också en röd tegelvilla och ska bygga ut och måla trädetaljer.....gillade eran färg!!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Vad kul att du gillar färgen. Vi försökte efterlikna vår fog som vi har mellan tegelstenarna, och då hamnade vi på S 7500 N. Om du väljer att kika under etiketten "mitt hem- altan" så kan du där (om du rullar bakåt i tiden) se förr nyanser som vi testade innan vi bestämde oss. Ibland är det bra att se flera varianter och köra uteslutningsmetoden. Vore kul att se ert resultat sedan, har du en blogg? Lycka till! Glad midsommar!

      Radera
    2. Förr skulle vara flera. Felskrivning.

      Radera
  12. Tack :) Ska kika och jämföra färgerna.....vilken "djungel" det är att välja ut en bra gråfärg till rött tegel!!!Hade lite samma tänk som du att utgå lite från den grå fogen mellan stenarna.....ska även byta ut tyget på markiserna och har inte hunnit se vilka gråfärger som dom finns i (vill helst ha en enfärgad) Ser att du/ni har också valt enfärgat markistyg :) Nä jag har ingen blogg inte än iallafall :) Jag hamnade på din blogg av en slump och ser att vi verkar ha lite samma smak :) Vi har tagit över mitt föräldrahem som är byggt 1965 och har försökt renovera i den stilen men ändå modernisera lite "Retro med modern tvist" :) Önskar dig också en Glad midsommar!!! Det kommer säkert fler frågor från mig under vår renoveringsresa / Britt-Marie :)

    SvaraRadera