lördag 25 maj 2013

En riktig tjej

Dagens tjej som skulle till sin kusin på konfirmation.


En riktig tjej. Får man skriva så... Det framgår nog snart vad jag menar. När Lilly var liten, ungefär upp till ett års ålder, klädde jag henne sällan i rysch och volang. När hon kom upp emot 1,5 år smög det sig in lite rosa och sen strax innan hon blev två, när Valter föddes, så hände nåt. Jag vet inte vad, men helt plötsligt ville jag klä Lilly i rosa och klänning hela tiden. 

När vi väntade Lilly var jag helt inställd på att det var en kille i magen (utan att veta) så kanske kan det ha påverkat mig hur jag ville klä henne. Kanske. Minns så väl när hon var 10 månader och hade chinos och en vit långärmad t-shirt med gröna ränder från Polarn o Pyret och alla kallade henne honom. Alla. Han. Killen. Pojken. Ja det är ju inte lätt att se på en tio månaders med knappt utvuxet hår om det är en kille eller tjej men grönrandigt. Är det bara för killar... Idag gick det nog inte att ta miste på att hon är en tjej. Dagen till ära, kusin Linneas konfirmation, med lockar i håret som Lilly bad själv om att få. Sen ett diadem. Volangklänning med smock och pärlor. Jeansjacka med puffärm. Silverskor. Ja, en riktigt tjej alltså.

Om ni undrar vilket halsband morsan tog ser ni det här. Det med stora grå pärlor alltså. Och Lilly lade beslag på min silvriga vintage handväska för hon tyckte den passade hennes skor. Mycket riktigt. Så jag fick leta fram en orange paljettväska istället.


13 kommentarer:

  1. Jag tror nog att Lilly har fått sin fina smak från sin fina mamma. Snyggt med det grå halsbandet. Kram Anita

    SvaraRadera
  2. MEN så söt hon är! Helt bedårande i sina lockar och sin fina klänning :) :)

    SvaraRadera
  3. Vad fina ni är!
    Jeansjacksn gillar jag, önskar att min Nikita hade kunna haft på sig en sådan men hon vägrar att ta på sig något som inte är av stretch....... Det var bättre när hon var mindre, då kunde man ta på henne vad som helst utan protest.
    Kram

    SvaraRadera
  4. Vad fint och matchande och vilken ursöt liten prinsessa! Min idag sjuåring var en liten Emil upp till tre års ålder sen blev hon en riktig tjej-tjej och idag älskar hon kläder, hår och skulle gärna sminka sig om hon bara fick. Kram Nina

    SvaraRadera
  5. Hej igen,
    jag har tittat på lite bilder på eran altan och jag har lite frågor om era markis, hur högt är det till markisens fäste från altandäcket? och vad kostade den ungefär?
    Vi har nämligen inte så högt till taket där markisen kan fästas.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej!
      Vi har monterat terassmarkisen i takstolarna, mellan golv och takstolar är det 2,5m på altanen. Markisen går 4 meter ut och det gör att det inte blir "full" höjd längst ut när den är helt ute. Jag gissar att det är detta ni funderar över. Det gjorde vi också. För att vi inte skulle känna att markisen blir för låg längst ut tog vi ett tillval på markisen som kallas dukbalk, den gör att markisen inte vinklas ned direkt när den körs ut, utan den är plan en bit och sedan vinkas sista delen ned. Kolla på Nordic Lights hemsidan, där heter den Terrassmarkis FA 46.
      Vi har även en pitchkontroll så att man kan vinkla markisen om man vill. På vintern använder vi den inte som terrassmarkis utan vinklar istället ned den i samma vinkel som en vanlig fönstermarkis så att den ska ta vintersolen från våra sovrumsfönster.
      I framkant på markisen har vi en infälld nedrullningsbar kappa, som blir som en lite vägg nästan, den syns på några av mina bilder. Denna är dock inte inräknad i priset (ca 5000-6000kr) för vi fick den på köpet. Vi fick även 20% ungefär på själva terrassmarkisen. Det är svår att jämföra priser men total efter rabatt kostade terrassmarkisen ungefär 25000kr. Då var det med motor och skaksensor och pitchen. Markisen är 4 meter x 6 meter. Sen tillkommer montering, för det kan man inte klara själv. Den väger ca 100 kg.

      Den går att få i 7 m bredd men då bara med ett utfall på 3,5m.

      Undrar du nåt mer så fråga igen. Lycka till med ert val!

      Kram Linda

      Radera
    2. Glömde länken
      http://www.nordic-light.com/MARKISER/Terrassmarkis/Terrassmarkis-FA-40/

      Radera
  6. Söt som socker är hon den lilla prinsessan, liknar minsann sin mamma. Stilig o snygg klänning med läckert matchat halsband. Kramisar Tina

    SvaraRadera
  7. väldans söta båda två! Gillade din klänning skarpt! Även med orange paljettväska :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Men vilken söt liten stor tjej. Bedårande tös du har!

    Fin mamma också.

    Ha en fin dag

    SvaraRadera
  9. Så underbart fina ni är båda två! Då jag har två killar så blir det allt något extra med söta tjejkläder. Trots att jag hittade snygga och tuffa kläder till dem när de var små, så är det trots allt något speciellt med kläder till flickor:)

    Kram Helena

    SvaraRadera