tisdag 12 februari 2013

Polkagris-tulpaner och vissna tulpanblad

Den spräckliga vita/rosa kombinationen kunde jag inte motstå.


Tulpaner såhär års känns som ett måste. I söndags köpte jag två nya paket som väntat på att få bli snittade och hopparade. Idag fick både baciller, barn och hussysslor vänta medan jag faktiskt fixade till buketten. Kändes alldeles knäppt att ha så fina tulpaner ståendes i ett hörn i köksbänken, invirade i plast ståendes i den tråkigaste plastbunken. Nu kunde de inte få vänta längre. De kunde ju inte få blomma över innan jag fått njuta av dom. Jag har aldrig sett den där kombinationen tidigare, vita i basen och endast rosa på toppen. Har ni? Vet inte varför men dom får mig att tänka både på polkagrisar och dalmatiner. 

När man sätter en ny fräsch bukett på bordet känns det alltid lite vemodigt att slänga den gamla. För även vissna tulpaner är ju faktiskt ganska vackra. Lilly blev helt förtvivlad när jag slängde förra veckans bukett. "Inte slänga mamma domma fina tulpanerna!!" Så idag gjorde vi inte det. Vad kan man göra med vissna tulpaner då? Ja, kanske bara lägga bladen i ett fint fat eller varför inte roa sig en stund med att göra andra fina blommor av tulpanbladen. Varför inte dekorera handfatet med en "blomma"?

Tulpanblad i en skål.


Blommor av tulpanens kronblad.



Eller bara en hög.

11 kommentarer:

  1. Vilka vackra tulpaner, verkligen likt polkagrisar på något vis! vad fint ni gjort med de gamla tulpanlöven!!
    Kram Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack tack! Hihi, då är det inte bara jag som tänker på polkagrisar då ;)

      Radera
  2. Jag verkligen älskar tulpaner! Läckert du har gjort med kronbladen... som blommor!
    KRAM Anna

    SvaraRadera
  3. Jag älskar blommorna du har gjort av tulpanbladen. Underbara. Jag älskar tulpaner. Köper varje vecka. Det är en billig glädjekälla. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad roligt att du blev förtjust i blommorna av tulpanbladen. Det får mig att tänka på när de lägger orkideér på handfaten i Thailand. Så rogivande på nåt sätt. Ja visst är det fin vardagslyx att köpa hem friska tulpaner!

      Radera
  4. Smart idé!
    De söta blommorna var ju jättefina!
    Ha en mysig kväll!
    Kam Elin

    SvaraRadera
  5. Tulpaner är verkligen en favorit! Ha en fin fredag. / Nilla

    SvaraRadera
  6. Så vackert, vackra bilder!

    SvaraRadera
  7. Älskar bilderna!! Så vackert!

    SvaraRadera