torsdag 13 september 2012

9 barn, 10 min sömn och 12 scones


Scones, inte drömmar som man kanske kan tro.


Vid lunchtid luktade det nybakade scones här i hemmet. Scones som jag skulle bjuda eftermiddagens lekkompisar på. Vi blev fem mammor och nio barn. Ja, nio barn. Fem barn i åldern att sitta vid bordet och äta mellanmål. Fyra barn som fortfarande låg still på golvet.

När jag hämtade Lilly på förskolan tänkte jag att idag blir det lätt att få med henne hem, bara att locka med lekkompisarna. Men det blir inte alltid som man tänkt sig. Istället för att berätta att Lilly sovit som vanligt säger "fröken" att idag är det en trött tjej du får med dig hem. En tjej som sovit tio minuter. Ja, tio minuter. Hej och hå. Hur skulle det här gå.

Men jo, det gick. Även om det inte alltid blir precis som man tänkt sig. Sconesen var i alla fall omtyckta och här kommer receptet. Recept till tolv scones.

Recept från Arla:
8 dl vetemjöl
1 1/2 msk bakpulver
1 tsk strösocker
1 tsk salt
100 g smör
4 dl mjölk eller filmjölk (jag hade 3 dl filmjölk och 1 dl mjölk)

 
Sätt ugnen på 225°. Hacka samman mjöl, bakpulver, socker, salt och smöret skuret i tunna skivor för hand eller i en matberedare. Tillsätt mjölken och arbeta snabbt ihop till en deg. Tag upp degen på en mjölad arbetsbänk och dela den i två delar. Forma varje del till en rulle ca 20 cm lång. Skär varje rulle i 6 bitar. Lägg bitarna med snittytan uppåt på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 15 min.

Här serveras scones med Philadelphiaost och en god marmelad.

7 kommentarer:

  1. Oj vilket jobb!!! men visst är det roligt att kunna bjuda på nybakade scoons!!!! Ha en fin helg!!! jag kommer att låna det receptet!!! kram EvaMarie

    SvaraRadera
    Svar
    1. De är verkligen superenkla att baka. Jobbet låg mer i att ta hand om en trött tjej och en son som inte ville sova samtidigt som man vill serva på gästerna :) Tur att man har hjälpsamma gäster.
      Kul att inlägget inspirerar till bak!

      Kram Linda

      Radera
  2. Tack för goda scones och en trevlig eftermiddag. Många härliga mammor och barn :).

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv Tessan! För allt. Sällskap, fin termos och goda knäcke. Tack tack!

      Radera
  3. Har du provat Leilas scones. Jag älskar dem. Inte särskilt nyttiga. Vilket vitt bröd är det egentligen. Men ibland måste man bara få.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, de har jag inte provat men bara måste ju efter detta.

      Radera
  4. Det är dom dagarna man kan se tillbaka på med ett leende.
    Ha en skön och lugn helg! Anita

    SvaraRadera