torsdag 28 juni 2012

Före/efter: vårat badrum

 Före eller efter, vad tror ni? Visst är den läcker.


För att det ska bli lite variation bland alla klädesinlägg får ni idag kika in i vårt badrum. Men ni får föreställa er hur det såg ut innan för jag hittar inte före-bilderna. Planlösningen har jag visat tidigare i detta inlägg. Nu får ni föreställa er vårt rosa badrum från 1961: mosaikgolv i färgerna svart/vitt/grått/rosa, rosa badrumsporslin, inkaklat badkar, halvkaklade väggar i gammelrosa 10 x 10 plattor och över detta en tapet som är riktigt läcker. Egentligen var golvet också läckert men fogen var smutsig och sliten och dessutom ville vi ha värme i det iskalla golvet. Precis dagarna innan vi skulle börja riva såg jag ett reportage i en inredningstidning där de hade sparat just detta golv. Precis lika dant från 1961 och det blev jättefint. Men vårt åkte ut ändå.



Före: Svart/vitt/grått/rosa mosaikgolv, rosa badrumsporslin och bidé, rosa 10x10 halvkaklade väggar men tapet överst. (mittenbilden är egen, övriga bilder är lånade)



 
Fönstret ändrades från ett fast 100x130 cm till ett öppningsbart 60x60 cm med klarglas. Med en placering högt upp slipper vi insyn trots klarglas. Som tur var hade vi tegelstenar att fylla igen med så det är knappt synbart på fasaden att fönstret ändrats.





Rymlig duschhörna i glas från INR. Takdusch från Tapwell. Golvklinker (15x15) från Konradssons kakel, Marte i färgen raggio di luna. Vägghyllor från Smedbo i serien Air. Och ni ser kanske att jag är ett fan av Dermanord.





Handduksvärmare från Svedbergs. Den lilla hyllan kom till för att vi behövde ett ställe att gömma alla rör från golvet.Väggarna har blankt kakel med måtten 60 x 30 från Höganäs.





Handfat och förvaring från Ballingslöv. Blandare Tapwell. Belysning ovanför spegeln också från Ballingslöv.





Detaljerna som ni fick kika på här sitter nu på väggen. Det är så skönt slippa ha toalettborst och annat på golvet. Helst hade jag velat ha en vägghängd WC-stol, tänk vad det hade underlättat städningen. Nu ska ni får höra, jag duschar golvet i badrummet när jag städar. Det är så smidigt att först spola undan dammet, sedan knäskura och efter det duschar man av golvet igen. Testa. Golvklinker (60 x 30) från Konradssons kakel, Marte i färgen raggio di luna.

27 kommentarer:

  1. :) så städar vi också golvet!
    fint det blev!

    SvaraRadera
  2. Supersnyggt badrum! Precis så där vill jag också ha! Ska visa mannen!

    Kram Anna

    SvaraRadera
  3. galet fint som i resten av ert hus :D

    kram kram

    SvaraRadera
  4. Snyggt o fräscht blev det verkligen, men gillar oxå den rosablommiga tapeten!! Men hade nog tröttnat av att ha hela väggarna i det mönstret... sparade ni kanske lite till en tavla nånstans?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Jag sparade garderobsdörren för att kunna göra något av den. Men nu har jag hittat en hel tapetrulle i huset med denna tapet så nåt kul ska det väl bli :)

      Radera
  5. Oj vilket fint baddrum ni har! Hyllan där är ju perfekt att ha också! Kram Nilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det blev inte så tokigt. Men vi hade nog inte tänkt på att göra en om det inte varit för rörens skull. Ibland "tvingas" man till goda val :)

      Radera
  6. Tjusigt! Tapeten var ju underbar!

    SvaraRadera
  7. Snyggt! Men jag gillar nästan badrummet nästan bäst före! :)

    SvaraRadera
  8. Jamenvisst! Tapeten var urläcker. Kaklet likaså. Men jag hade lätt valt ert nya badrum. Liknar ju vårt :) :)

    Kramar Kicki

    SvaraRadera
  9. Hihi. Boomerang är helt ok. Bra baskläder framförallt. Jag har också många randiga båtringade tröjor från dem som jag älskar. Jag håller med att de har fina stickade saker, men jag passar inte i stickat. Jag har oftast kavaj eller något nätt kofta till klänning. De har ofta lite slimmade plagg och det passar inte mig som är så kurvig. Men när man inte har kunnat shoppa ordentligt på flera år och känner att garderoben bara är så out of date, då vill inte jag ha strikt skjorta eller tenniströja. Då vill jag ha typ lovely klänning eller skor som gör mig glad. Kraaaaam

    SvaraRadera
  10. Vad fint ni har fått det i badrummet! Det ser otroligt lyxigt ut.
    Tack för trösten med Lucy...hon såg ut att ha svårt att andas och veterinären sa att det var pneumotorax, något som går att bota men som kan komma tillbaka gång på gång och någonstans i det hela kändes det som att man undrade hur mkt en liten katt ska behöva lida bara för att jag är så fäst vid henne. Därför lät vi henne somna in :( Som det kan bli!
    Fin sommar till dig iaf! Hoppas att ni har det skönt. Stor kram

    SvaraRadera
  11. Så snygga val ni gjort! Vi renoverade vårt badrum för ett år sen och med en envis man så blev det vägghängd toalettstol. Det tackar jag honom för. Det är så skönt när man städar.
    Dina söta barn. Kikar alltid lite extra på dom när jag ändå är här.
    Kram Anita

    SvaraRadera
    Svar
    1. Å vad lyxigt med vägghängt. Bra med envis man :) Hos oss handlade det om utrymme, har för mig att det "bygger" ca 15cm ut från väggen och det fanns inte om vi ville få in två handfat på bredden i rummet. Ibland får man välja i livet :)

      Radera
    2. Gulligt att du gillar kika på barnen, tänker ibland att det bara är intressant för släkt och vänner som inte träffar dom så ofta. Kul att fler vill kika på mina småttingar :)

      KRAM Linda

      Radera
  12. Svar. jag hittade den hos waakaku men den är slut där i de flesta stlkar men Nelly har den också.
    Kram! Nilla

    SvaraRadera
  13. Men så snyggt badrum!
    Gillar verkligen färgen på golvet!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  14. Åh vad fina färger! Jag inser nu att vi har två saker gemensamt...vi diggar Dermanord (eller Malin Åkerman som det heter nu) och vi städar toalettgolvet på samma sätt. :) Kram /Nellie

    SvaraRadera
  15. Hej hopp mina underbar bloggvän!
    Vill springa in och ge dig en stor @----> och önska dig en kanon fin fredag och helg!!
    <3 <3 <3

    SvaraRadera
  16. Vilket fint badrum! Smart med vägghängd toaborste och hyllan var jättefin!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  17. Så snyggt Linda! :-) Verkar genomtänkt och bra! Vi håller just på att planera vårt badrum och renoveringen ska starta i höst om allt blir som det är tänkt. Längtar!! :-)

    Kram Sara

    SvaraRadera
  18. Urfint !! och viken skillnad...och ler lite när jag ser tapeten ...den känner man igen från många hem ...men har nog aldrig sett den i rosa innan...*ler


    Kram och ha en fin Lördag!

    Pernilla på Piazzan

    SvaraRadera
  19. Åhhh! Vad snyggt ni har fått! Vi har också Ballingslöv i badrummet och på lilltoan. Vi valde Solid eftersom vi valde köksversionen av era skåp i köket. Men vi har samma handfat fast i mindre version på lilltoan.

    SvaraRadera
  20. Vilket underbart badrum! Avundsjuk!

    Kram

    SvaraRadera
  21. Underbart badrum! Tack för inspirationen!! :)

    SvaraRadera