måndag 7 maj 2012

Söndagsmiddagen i lunchlådan

Söndagsmiddagen i lunchlådan.


O vad jag gillar matrester och lunchlådor. Låter det knäppt? Helst ska det vara rester från gårdagen eller förrgår så man slipper tina maten från frysen. Självklart gillar jag nylagad mat ännu mer men att ha "riktig" mat som bara kan värmas som lunchmat är så lyxigt när man går hemma som jag gör nu. Man blir ju dessutom så himla hungrig när man ammar. Det känns som Lillebror äter allt jag stoppar i mig.

Vi har haft Linas matkasse i snart två år nu och jag är överförtjust. Lina har underlättat många middagar här både med planering av maträtt och inhandling. Dessutom gör det att man äter mer varierat än vad man annars gör; det är ju lätt att köra fast i sina egna rätter liksom. Linas Originalkasse är anpassad till fyra personer (ofta väl tilltaget) och vi äter ju bara 2,5 portion eftersom Lilly ännu inte äter lika mycket som en vuxen. Det betyder att vi alltid får rester. Jippie!

Idag har jag mumsat på resterna av söndagsmiddagen. Enkelt och gott - ungsbiff med champinjonsås och kokt potatis.


1. Sätt ugnen på 200 grader.
2. Koka 900 gram potatis.
3. Riv 1 gul lök grovt. Blanda löken med 1/2 dl ströbröd, 1 dl mjölk, 2 tsk kinesisk soja, 1/2 tsk salt och 2 krm svartpeppar. Tillsätt ca 500 gr nötfärs och blanda väl. Lägg färsen i en ugnsfast form och forma till en stor rund biff. Stek mitt i ugnen i ca 15 minuter.
4. Skiva 250 gram champinjoner. Fräs svampen i olja i en vid kastrull.
5. När svampen mjuknat, pudra över 1 msk vetemjöl och rör samman. Vispa ner 2 dl vatten, 1 dl mjölk, 3/4 dl grädde och 1 krm kinesisk soja. Tillsätt 1 krm salt, 1 krm svartpeppar och häll i 1,5 msk oxfond. Låt såsen koka upp under omrörning.
6. Ta ut formen ur ugnen och häll champinkonsåsen över biffen. TIllaga ytterligare 5-10 minuter tills biffen är färdig.
7. Dela 250 gram broccoli i mindre buketter och skiva stammen tunt. Koka i lättsaltat vatten några minuter.
8. Servera biffen med champinjonsås, nykokt potatis och broccoli. Och varför inte en klick gelé?

1 kommentar:

  1. Skulle gärna testa matkasse eller liknande nån gång, men än så länge verkar det inte finnas i München! Verkar vara så himla smidigt!

    SvaraRadera