onsdag 25 april 2012

En fot och en tisdag

Vår bebis fot igår kväll (40 + 4).


Igår var en lång dag. Natten mellan måndag till tisdag innehöll oavbruten hosta för vår dotter. Maken skötte om dottern och jag skötte om min mage som mest ville vara öm och stenhård. Trots min ställbara säng visste jag till slut inte hur jag skulle ligga. Huvudvärken kom med extra styrka, antagligen både på grund av obehaglig kroppställning men även oro över en sjuk dotter när jag när som helst ska föda. Lilly fick vara hemma från förskolan och maken fick vara hemma och vårda henne medan jag vårdade magen och huvudvärken.

Lillys läkarbesök på vårdcentralen visade ingen hög sänka eller så, så antagligen har hon bara ännu en virusinfektion i raden av flera sedan hon började förskolan. Ny hostmedicin, ipren, alvedon och näsdroppar och mycket soffmys ordinerades.

Jag försökte sova men trots flera citodon och vila mellan 12-17 ville inte huvudvärken ge sig, så vid sex på kvällen ringde jag förlossningen och fick åka in på kontroll. Efter CTG, blodtrycksmätning, urinprov, läkarundersökning, ultraljud (tillväxtmätning), blodtrycksmätning igen, blodprover och två timmars väntan på provsvaren och blodtrycksmätning igen fick jag åka hem vid midnatt.

Mitt blodtryck var högt men inga andra tecken på havandeskapsförgiftning som väl var. Efter nytt smärtstillande och några timmars vila var övertrycket lite lägre och läkaren trodde att det gått upp på grund av smärtan från huvudvärken. Men med tanke på blodtrycket tyckte läkaren ändå inte att det inte var till någon nackdel om bebisen tittar snart. Så en hinnsvepning gjordes också.

Idag ska min barnmorska kolla blodtrycket igen och efter det görs bedömning om om ny hinnsvepning eller igångsättning. Helst vill de att att förlossningen kommer igång av sig självt och de vore jag också tacksam för. Om det inte kommer igång av sig självt idag ska jag in på ny kontroll imorgon. Och då tyckte läkaren att vi skulle ta med BB-väskan och ordna barnvakt. Ja, det låter som det kan bli bebis snart.

Att min mage inte ökat i sf-mått de senaste veckorna var inget läkaren var bekymrad över efter att ha mätt bebisen igår. En krabat på 3600 - 3700 gram verkar bo där inne.


22 kommentarer:

  1. OOOOHHH vad spännande. Kommer kolla in här hur ofta som helst och se om det hänt nåt.
    Önskar dig varmt lycka till!

    Kram Pia

    SvaraRadera
  2. Sofia Lenneer2012-04-25 10:35

    Spännande. Blev Hjälpt på traven med Isidor oxå.....lycka till.

    SvaraRadera
  3. Men vad spännande! Hoppas lillskrutta hinner krya på sig innan den lille kommer ut!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  4. Oj, så mycket på en gång. Hoppas den blivande storasystern kryar på sig och jag håller alla tummar och tår för dig att bebisen snart vill titta ut och att allt går bra!

    Kramar.

    SvaraRadera
  5. Så härligt, trots alla krämpor håller du ut och är lugn. Var själv ett nervvrak så snart jag börjat gå över tiden. Hoppas bebis väljer att titta ut av sig själv först ;) Lycka till! Kram Louise

    SvaraRadera
  6. Tjejerna hostar också här hemma. De kan inte sova ja det är liksom lite smått kaotiskt. Skönt att maken kunde vara hemma! Hoppas du får vila under dagen och att bebis bestämmer sig för att titta ut väldans snabbt! Ta hand om dig KRAM Karin

    SvaraRadera
  7. OOhhh sa spannande! Massor med kramar och lycka till!

    SvaraRadera
  8. Spännande :) Nu är det väl dags att komma ut snart ...kram Diana

    SvaraRadera
  9. Spännande, jag antar din "tystnad" betyder det är på gång nu, as we speak:). Lycka till och Må så gott alla fyra;)
    Kram

    SvaraRadera
  10. Vad jobbigt för dig med huvudvärken, man vill ju liksom vila och slippa ha sådant som stör såhär inför en förlossning!
    Skönt att allt var bra med den lilla skrutten, hoppas på att ni får se foten in real life SNARAST!! =)

    Kramar!

    SvaraRadera
  11. Åh vad spännande! Snart ska ni få snuffa bebbis! Mmmmmm.
    Kram på dig

    SvaraRadera
  12. Inget inlägg idag - ni kanske är på förlossningen?!

    SvaraRadera
  13. spännande. snart har ni en liten. liten bebis hemma hos er. mysigt. lycka till.

    SvaraRadera
  14. Så spännande!!!! Lycka till! Ni kanske redan är inne förresten;-)
    Kram

    SvaraRadera
  15. Så nära nu =) hoppas det går av sig själv för att kroppen är redo. Håller alla fingrar och tår.
    kram

    SvaraRadera
  16. Snart så.....
    Ska bli spännande att se vad det är för en liten krabat :)


    Kram kram
    Johanna

    SvaraRadera
  17. Oj, oj, oj, nu är det riktigt spännade!! :)

    SvaraRadera
  18. Himmel så spännande! Nu är det riktigt nära..... Jag håller tummarna för att det får sätta igång på egen hand :)

    SvaraRadera
  19. Så söt liten fot! Tänk nu är det nära! Kram! Nilla

    SvaraRadera
  20. Fantastisk bild!! Snart blir det bild på foten ute i det fria! Kramar o Lycks Till med allt! Anna

    SvaraRadera
  21. Tittar in och hoppas du mår bra! Man är snudd på lika förväntas full av att det ska titta ut en liten krabat snart.... :D

    kram kram

    SvaraRadera
  22. Börjar snart misstänka att den lilla krabaten är utanför magen? Spännande! Massa lycka till!
    Kramar

    SvaraRadera