torsdag 23 februari 2012

1811 gram har vänt sig fel



Precis sådär, med rumpan nedåt.


Idag har jag varit på tilläggsultraljud för att kontrollera bebisens tillväxt. Maken kunde inte följa med för han ligger hemma med 39 graders feber, förkyld och totalt utslagen. Usch, jag blir alltid så nervös precis minuterna innan det är dags. Men jag fick fort bekräftat att allt såg bra ut, hjärtat tickade och bebisen sprattlade. Detta får man ju visserligen bekräftat även utanpå magen nu för tiden men det känns ändå bra att veta att allt ser bra ut på insidan.

Och h*n hade vuxit som h*n skulle också. Genom att mäta bebisens huvud, lårben och buk uppskattades lill*en att väga 1811 gram vilket motsvarar - 7,5 % ungefär. Lite under normalkurvan men ingen stor avvikelse alltså. Mängden fostervatten var också normal och bebben passade på att gapa stort och dricka lite när läkaren och jag tittade på.

Men men men. Krabaten har vänt på sig. Inte vänt sig rätt. Utan vänt sig från att ha legat med huvudet nedåt sen förra UL vecka 24/25 till att nu vända sig med rumpan nedåt. Varför? Usch nu går jag och funderar på ifall bebisen kommer vända tillbaka sig snart. H*n skulle få fram till vecka 36 på sig innan de annars försöker att vända bebisen tillrätta. De där vändningsförsöken tycker jag låter så otäcka. Har ni gjort det?

Det lustiga är att jag har haft detta på känn. Den senaste nätterna har jag haft så himla svårt att sova. Svårt att ligga ned för det liksom trycker på ett annat sätt. Känns annorlunda. Jag har blivit illamående osv. Härom natten sade jag till mannen att "nu rör bebisen sig så otäckt mycket att jag tror den vänder på sig". Det var nog det den gjorde. Snälla bebis, vänd dig snart igen så jag slipper sova halvsittandes halvsovande om nätterna framöver.

16 kommentarer:

  1. hej fina du!
    stor kula nu eller? exciting :).
    nä men hon/han vänder sig snart igen. i vecka 38 kan man börja oroa sig har jag hört :).
    ta hand om dig.
    o tack :).
    kram/jennifer

    SvaraRadera
  2. vi får hålla tummarna för att bebisen vänder sig tillbaka.

    SvaraRadera
  3. Molly var skitlurig. Hon var som en flipperkula. Två gånger låg hon med rumpan ned i slutet. Två gånger åkte jag till DS för att göra vändningsförsök. Båda gångerna hade hon vänt sig rätt när vi väl var där. Hon fortsatte att snurra. Som tur var så låg hon rätt när det var dags. Mycket kan hända. Du ska inte vara orolig. Tråkigt att mannen är sjuk. Hoppas han kryar snabbt så han kan ta hand om sin gravida hustru på bästa sätt

    SvaraRadera
  4. Hej vännen!

    Tråkigt för J att vara sjuk, hoppas han kryar på sig snabbt! Idag är vi äntligen friska efter alla magsjukor, feber och förkylningar...

    Det är ju att tag kvar för lillen/lillan att "bråka" i magen, så det ordnar sig ska du se...men det vore ju skönt om du fick sova lite!

    Största kramarna till dig, pusssa Lilly & hälsa J att krya på sig!

    SvaraRadera
  5. Hoppas h*n fixerar sig rätt snart. Dom är ju så sprattliga redan i magen ..:)

    SvaraRadera
  6. H*n kommer att vända sig....!!!!! Vänta så får du se!!! Själv har jag varit och firat MIN prinsessa idag, det är ju inte bara kungahuset som har prinsessor...det har ju vi andra också!!! Mitt äldsta barnbarn Julia fyllde 13 år idag, världens underbaraste prinsessa!!!! Så härligt med dessa barn och barnbarn!! Du har mycket att se fram emot!!!!!! Ha en fin helg!!!/EvaMarie

    SvaraRadera
  7. Jag födde min dotter i säte och det gick ju bra :) Det upptäcktes inte förrän jag var öppen 7 cm, men ändå. Blir det så att bebis i magen min ligger i säte kommer jag att välja att föda vaginalt ändå, om det går. Man brukar få välja det själv.


    Men oftast vänder bebisen sig rätt ju, så vi håller tummarna för det! :)

    SvaraRadera
  8. Vilken liten buse, håller tummarna för att h*n vänder sig vilket inte Alva gjorde. Hon låg fel hela tiden, jag märkte att hon låg med fötterna neråt redan från innan vecka 30 tror jag, och då sparkade hon på min kissblåsa och nerverna däromkring några månader tills det var dags, mindre skönt faktiskt.. Jag läste nånstans att det bara är typ 5 procent eller nåt av alla barn som ligger fel i slutet, och vi skojade lite grann på jobbet att det var något konstigt i luften där för vi var tre som var gravida efter varandra och alla våra barn låg fel :)

    SvaraRadera
  9. Nu var det ju länge sedan jag var gravid, men jag tror att det ordnar sig. Jag håller tummarna för att bebben ordnar upp detta på egen hand.

    Sköt om dig

    SvaraRadera
  10. Det ordnar sig säkert. De där små har en tendens att lura oss lite då och då. H*n vänder sig nog snart igen. Vad roligt att få se bebisen. Det är alltid spännande oavsett hur många gånger man får göra det.

    Ha nu en härlig helg även om mannen är sjuk.

    kram

    SvaraRadera
  11. Hej Linda! Den lilla/e krabaten vänder nog på sig när det närmar sig, får vi hoppas.Tråkigt att J är sjuk, hoppas ni andra klarar er från förkylning och feber.Kramar till er alla. Lilly var på besök här i förra veckan,hon tyckte nog jag hade ett kul barnbord, med pussel och träbitar.Ha det gott / Monika

    SvaraRadera
  12. Hoppas att den lilla vänder sig tillbaks snart. Jag var med om en liknande sak med min äldste son som var helt galet livlig i magen. Han var felvänd när det var 10 veckor kvar, och fortsatte med det tills vecka 35 och skulle då in och vända honom, men då hade han vänt sig rätt igen.
    Han var också rörlig in i det sista, alltså han fixerade sig aldrig.

    Hoppas att det går bra! och krya på maken.
    Ha en skön helg!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
  13. Låter helt underbart att H*N mår bra och växer som det ska, sen det där med rumpan ner har jag ingen större koll på faktiskt... Men jag håller alla tummar å tår för att bebban ska vända sig själv...
    Åååå blir ju så sugen igen på en liten :D

    SvaraRadera
  14. Skönt att allt var bra med bebisen Linda och du ska se att det lilla busfröet säkert vänder tillbaka sig igen innan det är dags för förlossning. Det var väl helt enkelt bara skönare att ligga på detta sättet. ;)

    Hoppas maken kryar på sig och snart är på benen igen.

    Ta hand om varandra!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  15. Hoppas den lille krabaten tar sitt förnuft till fånga och snurrar tillbaks i "rätt" läge igen.

    Kram

    SvaraRadera
  16. Men vilken busunge! Håller alla tummarna för att h*n vänder sig =)

    SvaraRadera