fredag 30 december 2011

Att vara gravid i vecka 25

Dagsfärsk magbild i vecka 25 (24 +1).


Idag ska jag dela med mig av ännu en incident som bevisar att minnet kan påverkas under graviditeten och att mitt sannerligen har gjort det. Jag har ju redan fått p-böter pga detta och jag måste skriva allt på en kom-ihåg-lista annars glömmer jag garanterat. Igår när jag skulle till min barnmorska åkte jag till fel mödravårdcentral. Det ni. Det var inte riktigt så illa dock som det kan låta, låt mig berätta.

Jag vet ju såklart vilken MVC jag normalt brukar besöka men ibland när det är ont om exv läkartider händer det att man får åka till en annan. Igår skulle jag som sagt träffa min BM. Jag var i god tid och satt i väntrummet i lugn och ro och precis när en läkare kom och ropade upp kvinnan bredvid mig slog det mig att när läkaren är på denna MVC, på torsdagar, brukar de vara i min barnmorskas rum. Var är då min BM, tänkte jag?! Fasen! Jag vet ju att hon då vanligtvis är på en annan MVC i stan och mindes plötsligt att vi hade pratat om att jag skulle åka dit istället. Men med detta minne jag nu besitter blev jag såklart osäker på det också. Jag hoppade upp från stolen och försökte hitta någon annan BM att prata med, hittade ingen... Försökte att få tag i BVC för att be dom om hjälp men hittade ingen där heller... Rusade ned till receptionen där jag bara fick till svar att de inte kunde hjälpa mig för att vårdcentralen och BVC/MVC tydligen var helt skilda åt. Sprang ut till bilen för att försöka hitta ett telfonnummer att ringa till den andra MVC men det var ingen bra idé för där är ju alltid bara telefonsvarare påslagen och så ringer de istället upp senare. Hm, vad göra?? Det måste ju finnas en BM på MVC tänkte jag eftersom läkaren faktiskt var där, tänk om det ändå är så att Min BM är där. Jag var ju trots allt osäker fortfarande. Sprang in igen och hittade då åtminstone en annan barnmorska att prata med. En hjälpsam sådan dessutom som direkt ringde till den andra MVC där min BM arbetade dagen till ära. Och jag var så välkommen fast att det blev en stund senare än den bokade tiden. Barnmorskor är då ett rart folk, i alla fall nästan alla jag kommit i kontakt med. Tänk att det mesta ordnar sig.

Fast att jag stressat omkring sådär låg blodtrycket bara på knappa 90 genom knappa 60. Men tydligen kan trycket öka lite efter v 25 någonting, det hoppas jag innerligt. Magmåttet (SF-måttet) var 23 cm, så två centimeter hade det ökat sedan sist jag var hos BM. Fast att jag själv trott att magen är större denna gången än när jag väntade Lilly visade SF-måttet att jag är 1 cm mindre. Däremot är själva midjemåttet 3 cm större. Det är ju inget mått BM tar utan det är bara något jag roat mig själv med. Det måste vara julgodiset.


Vecka 25
Blodtryck: knappt 90/knappt 60
SF-mått: 23 cm
Vikt: + 2,5 kg
Bebisens hjärtslag: 138 slag/min

4 kommentarer:

  1. Hahaha. Kul historia. Själv stoppade jag frukostresterna i köksskåpet och inte i kylen. Skrattade hysteriskt när jag skulle duka fram middagen på kvällen. Kram

    SvaraRadera
  2. Så fin :)

    GOTT NYTT ÅR!!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Vilken fin lite bula :)

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  4. Vad skönt att de ordnade sig :) ja minnet är inte o leka med när man är gravid, gjorde många tabbar jag med ;) hihi.

    vilken fin mage d fått också sötis- älskar bebismagar!

    Hoppas er dag börjat fint och önskar dig en god fortsättning på 2012! många kramar :)

    SvaraRadera