tisdag 22 november 2011

Tuppkaka




Busenkel Tuppkaka.
 

Innan jag smakade Tuppkaka hos min vän Helena hade jag aldrig hört talas om denna kakan. Misstänker att den är tänkt att "passa" påsken, att de skållade mandlarna ske se ut som ägg. Men såhär i adventstider med glögg och just mandel tycker jag nog att denna kaka även platsar som adventsfika.

Kakan är lite som en vit kladdkaka. Lite seg sådär. Och just kombinationen med mandeln blir så extra extra. Prova om du inte gjort det. Den är nämligen busenkel att baka.

2 ägg
3 dl socker
75 gram smält smör eller margarin
2,5 dl vetemjöl
Skållade sötmandlar till garnering

Vispa ägg och socker poröst. Blanda försiktigt ned smält smör och mjöl. Rör så lite som möjligt eftersom det är detta som gör kakan seg. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbara kanter. Strö över önskad mängd sötmandel. Grädda i ugnen på 200 grader i cirka 20 minuter.


 Med lite florsocker på toppen vid servering blir den ännu lite vintrigare.

4 kommentarer:

  1. Hej!

    Vad kul att du gillar bloggen! Här är det också superfint!!

    Ha en bra dag!

    Kram Linda

    SvaraRadera
  2. Det var ett roligt namn på kakan! Har aldrig hört talas om den.
    Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Åh tak för receptet! Passande till mej som är usel på att baka med busenkla kakor!

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  4. Mmm, lät riktigt gott :) Får se om jag får någon tid över att baka i helgen hihihi

    Skjutdörrarna du efterfrågade i min blogg kommer från IKEA :) Om jag inte minns helt fel så heter de PAX HASVIK.

    Kram

    SvaraRadera