söndag 27 november 2011

Att göra stora saffransbullar med vanilj

 Saffransbullar med vanilj.


Att jag är trött både i kroppen och knoppen visade sig idag. När jag trots allt skulle göra mig till och baka lussebullar borde jag ju redan innan förstått att något skulle gå snett. Receptet på Saffransbullar med vanilj hittade jag också det i MAXI Icas senaste reklamblad och tänkte direkt att detta kunde vara nåt för oss. Saffran som maken gillar och utan russin som jag gillar. Och jag lovar att det smöriga vaniljgottiga inuti bullen smakar mums.

Men, vad hände då... Jo, enligt receptet skulle det bli cirka 45 bullar men min hjärna räknade på nåt konstigt sätt så resultatet av dagens bakning blev 24 stycken gigantiska smått degiga bullar. Det är svårt att se på en bild hur stort något är när man inte har något bredvid att jämföra med, men om jag säger att det svarta fatet är 20 cm brett så förstår ni nog.

Vad ledsamt det är när man bakar tills man är helt slut och ändå sen inte är nöjd med insatsen. Men maken gillade dom i alla fall. Och smaken var det inget fel på. Jag är i alla fall glad att jag kom på varför de blev lite degiga inuti. Hade jag inte kommit på varför hade jag nog inte orkat ge mig på ett nytt försök en annan dag men nu vet jag ju att åtgärden är enkel. Så om jag gör dom normalstora kommer jag nog bli mer nöjd nästa gång.

5 kommentarer:

  1. Ser smaskigt ut! Längtar till lördag!!
    Bamsekram

    SvaraRadera
  2. Sådär blir det jämt när jag bakar, så jag har mer eller mindre gett upp.
    Tur vi har ett konditori på hörnan i huset där vi bor :)

    Kram Mrs G

    SvaraRadera
  3. Jag bakade likadana i lördags. Jag gjorde 40 st på en halvliter och hade i riven mandelmassa. Riktigt goda. Får nog göra en omgång till. Är inte så förtjust i lussekatter. Jag hade även på mandelspån. Hoppas de blir mindre degiga nästa gång :) Kram

    SvaraRadera