måndag 16 maj 2011

Praktexemplaren på plats

Idegranshäcken är på plats.

 
Här får ni se vad vi gjorde med praktexemplaren av idegransplantorna. Plantorna är ungefär 60-70 cm höga gissar jag utan att ha mätt med tumstock. Tänk vad lite grönt kan göra. Innan var det bara ett tråkigt avslut på gräsmattan. Nu helt plötsligt så "händer" det något där. Jag tycker att kontrasten mellan de mörkgröna barren och den vita stenen blev riktigt snygg. Tänk att skeptiska jag faktiskt kan vara nöjd för en gångs skull. Nu får jag hoppas att vi kan sköta om dom ordentligt så de växer bra och blir det insynsskydd som vi önskar. Det ska ju vara lite spännande i en trädgård tycker jag; alltså att man ska få undra vad det är bakom knuten/busken/trädet liksom. Det dröjer tills vi når dit men nu är vi på väg.

 
För att plantera måste man ju göra grovjobbet och gräva. Här 4,30 m x 0,5 m x 0,6 m. Tack pappa för din insats! Granndamerna stod och beundrade hans insats.


 

Plantorna utmätta och planteringsjord fylls i botten av "diket". Plantorna sätts på ett avstånd av 55 cm. Ett avstånd på ca 60 cm lämnas mot murkanten p.g.a. dräneringsmaterial mot murstenen.


 
Många säckar planteringsjord går det åt. Redan denna säsong har vi gjort åt cirka fyrtio säckar jord.


 
Efter grovjobb börjar finlir.


 
Plantorna i jorden och vattnade. Kantstenen framburen.


 

Mitt favoritredskap i trädgården kommer till nytta igen; linan.


 
Markduk i botten.


 
Stenmjöl/sättsand.


 
Linan har flyttat till insidan av stenraden för att hålla rak linje. Vattenpass och rätskiva är andra bra redskap.


 
Haha, det trodde ni inte va? Att det var Jag som lade stenen. Makens uppgift i stenläggningen var att såga den sista.


 

Springan mellan sten och gräs fylls med sättsand.


 
Maken skyfflar grus.


 
Klart! Visst är det härligt att stå och beskåda sin insats direkt efteråt; att njuta av att planer blir genomförda. 
 

8 kommentarer:

  1. MEN GUD vad duktig du är. Helt i min smak.. ÅÅ jag vill också ha en trädgård. Himla duktig du är, riktig imponerad är jag :)Kram Johanna från bloggen http://www.form-ge.com

    SvaraRadera
  2. Vilket jobb! Ni är superduktiga! Blev jättefint! Ha nu en riktigt skön resa! Är avis ska du veta!

    Kram Charlotte

    SvaraRadera
  3. Men så snyggt det blev med den vita stenen. Hur snyggt som helst. Riktigt trevligt!

    Ha en fin tisdag

    SvaraRadera
  4. Super snyggt! Gillar den vita stenen.
    Ser så proffsigt ut med bildvisningen.

    / Kia

    SvaraRadera
  5. Riktigt snyggt. Har du hittat någon bra bok eller instruktion om hur man skall klippa just Taxus Media Hilli så att det i slutändan blir en snygg tät häck?

    SvaraRadera
  6. Hej Niclas, tack :)
    Trädgårdshandeln jag köpte dom hos sa hur långt avstånd det skulle vara mellan varje planta. Hon visste att jag ville ha en tät häck så jag hoppas att dessa "bara" kommer växa ihop på sikt. Jag har inte läst något särskillt, men än att de ska vara tåliga för att klippas hur man vill. I år har jag bara tagit skotten på toppen och inget på bredden. Hoppas som sagt att de kommer växa ihop med tiden. Lycka till!

    SvaraRadera
  7. Nejdå, det blev en pool det.
    Tack för svaret Linda! Skall nog göra som du.

    Såhär såg det ut när häcken var nysatt;
    http://niclasb.blogspot.com/2009/07/framsteg.html (vid sidan av huset)
    http://niclasb.blogspot.com/2009/06/vaxter-pa-plats.html (lite större idegranar i framkanten)

    Har växt till sig en del, men det känns som det inte riktigt vill växa ihop sig, och framför allt inte där nere.. Ha de!

    SvaraRadera