torsdag 10 mars 2011

Mörkgrå färg

Att provmåla är nästan ett måste, i alla fall för en velpotta som mig.

 
Altanbygget framskrider och igår kom fjällpanelen. Det virket är inte tryckt eftersom vi inte vill vänta några år på att få måla det. Men var målar man nu när det fortfarande inte är plusgrader dygnet runt. I vårt garage hade varit ett alternativ om där inte hade varit belamrat med prylar. Panelen måste ju liksom målas NU. Men det mesta verkar lösa sig när man har med bra hantverkare att göra. De verkar liksom utbyta tjänster med varandra och ge varandra fördelar och hjälp med byggen. Igår eftermiddag klockan fem ringde vår snickare till målerifirman han brukar samarbeta med och hörde om de kunde ta emot panelen för målning. Klockan 18 ringde snickaren tillbaka till mig och vi hade kommit överens om pris. På morgon idag klockan 07.12 körde snickaren virket till målerifirman och nu håller den på att oljas, grundmålas medan jag bestämmer mig för vilken kulör vi ska ha. Haha, det verkar vara JAG som blir flaskhalsen nu ;-) Maken och jag hade pratat om svart men snickaren som också råkar vara före detta arkitekt (han tröttnade på att sitta på arkitektkontoret och ville ut och bygga istället) föreslog då en mörk mörk grå istället. Jag har nu varit hos färghandlaren och köpt ett par provburkar och målat upp, S 8502-Y och S8500-N. Jag tycker att just gråa kulörer är svåra att välja, de kan beroende på väder och omgivning liksom "slå" åt så många andra kulörer. De kan upplevas gröna, lila, blåa eller bruna. Och fråga är vad som passar bäst mot vårt hus. Jag har en tanke att försöka fånga upp den mörkgrå färgen som är på fogen mellan teglet. Har du gott färgsinne och kan råda mig? Har Du målat mörkgrått hos dig kanske, vilket NCS-nummer har du?


Här är den neutrala grå färgen; S 8500-N. (Vi har inte direkt vårväder här idag som ni ser.)


 
Här är den grå färgen som är bruten med gul; S 8502-Y.

7 kommentarer:

  1. Har ingen erfarenhet av just den färgen, men en grå nyans blir jätte snyggt.
    Den nedre har ju lite mer liv i sig och passar bra till teglet!
    Hoppas ni kan välja nu...

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Avundas dig inte, har också himla svårt att välja så fort det finns mer än ett alterativ och man vet att man inte kan byta i en handvändning!
    Lite lustigt är det att när det gäller vad man tycker andra ska välja så är det inte alls lika svårt,hahaha....jag har redan en favorit av dina alternativ!Tycker helt klart bäst om den nedre,ser lite "mjukare" ut i mina ögon!Med viss reservation för att färgåtergivningen på skärmen kan ju luras!
    Lova att du berättar vad du/ni väljer!

    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Ni gör helt rätt som väljer en svart kulör med "bara" 85% svärta! 100%-ig svart blir så hårt och dött - och med 85% kommer det att upplevas som svart ändå. Fast en fin mjuk svart. Arkitekt-snickaren (om det var han som rådde er) hade helt rätt :) Jag hade nog valt 8502-Y, för gult brukar ändå "maskeras" lite och försvinna ute i naturen. Man ska gärna välja lite gul-grumliga färger utomhus för att kompensera det blåa utomhus-ljuset. Om man har valt en för kall från början, dvs 8500-N så kanske den upplevs för kall ute. Svammel svammel ;) Hoppas du följer resonemanget. Kort och gott, jag tror den med lite gult i blir bäst :) ! Kolla min friggebod, den är målad i 4502-Y på fasaden, alltså samma färgskala som din 8502-Y men med bara 45% svärta. Och den upplevs som en "bra grå" och inte för gul på sommaren. Lycka till!
    kram Karin (inredningsarkitekten)

    SvaraRadera
  4. SV: @Karin
    Tack Karin för du hjälper mig!! Igen :)
    Hm, som sagt svårt. Nu när jag målade upp mina provburkar idag så märkte jag att fogen på huset inte är så mörk som vi trodde. Avsikten var att just ta upp färgen i fogen och därför måla altanstaketet (och en friggebod som vi också har på tomten) i samma färg som fogen. För att matcha den måste vi nog gå ned på 7500 eller 8000; kollade då på de neutrala färgerna 7500-N och 8000-N. Fogen slår nämligen aningens i blått och när jag då målade med 8502-Y på ett ställe på grunden för att titta så ser den gulbrutna väldigt brun ut eftersom fogen har en annan nyans. Hur hade du gjort...? Gått på vad som är brukligt, att ändå använda en "smutsig" färg (gulbruten) just för att det är utomhus i (blått ljus) eller trots detta hållt ihop det med huset? Sedan ska grunden också målas och frågan är då vilken kulör man tar till den; ska man gå på samma då kanske? Du får snart skicka mig en faktura ;-) Du vet vad som gäller, du svarar bara om du har tid och lust. Tack igen för dina råd hittils, jag är helt med på resonemanget. Färgen på din friggebod är mycket snygg. Hela friggeboden är ju en dröm!
    KRam Linda

    SvaraRadera
  5. Det ska bli roligt att se slutresultatet

    SvaraRadera
  6. Oj, jag är grymt dålig på det här med färger, men ser att du redan fått expertråd! Lycka till! Det blir säkert hur fint som helst! :) Ser fram emot att få se resultatet!

    SvaraRadera
  7. Att välja färg är inte lätt. Jag stod på ekholms i 30 minuter och fick hjälp för att välja färg till Henrys bord och stolar och det blev ändå inte helt rätt när det var klart. Men det blev fint ändå :)
    Hoppas du lyckades bestämma dig för någon färg så målarna får något att göra. Men de är väl inte dem som är dem som inte gärna tar en rast och en kopp kaffe ;) Undra om det stämmer egentligen eller om det bara är ett skämt om hantverkare?

    Dags att sova. Imorgon ska jag träffa en kompis och äta frukost på bageriet. Kan hända att det slinker ner en sån god bulle som du bjöd på senast. Gott men farligt. En månad kvar till min diet börjar nu hihihi.

    Kram på er och hoppas ni får en härlig helg!

    SvaraRadera