torsdag 6 januari 2011

Vinterglass med fikon

Ibland är det gott med en enkel efterrätt. Glass till exempel. Glass blir ju inte så tungt i magen om man redan är riktigt mätt efter en smarrig middag. Jag har dock en särskild magsäck för efterrätter så för mig är det aldrig några problem att få ned den sötaste och chokladigaste efterrätten.

Detta är nog en efterrätt som kan falla båda efterrättstyperna i smaken. Inte glass mitt i vintern tänker säkert många nu. Men denna glass passar utmärkt på vintern och runt juletid med tanke på att den innehåller fikon.

Recept: 1,5 liter god vaniljglass (t.ex. Ica Gammeldags gräddvanilj, Alvesta Gammeldags vanilj) 1 burk Svansö Fikon i konjak (använd helst denna sort, jag har provat många andra som inte blir alls lika goda) 1 pkt a´100gr 70% mörk god choklad 1. Skär fikonen i små bitar. Spara såsen. 2. Hacka chokladen i små bitar. 3. Häll i hälften av konjakssåsen i glassen. 3. Rör ned choklad och fikon i glassen. 4. Frys i cirka 5-6 timmar eller längre. 5. Vid servering ringla lite av kvarvarande sås över den upplagda glassen. 6. Dekorera med färska fikon om så önskas. Försök motstå det här ni!

2 kommentarer:

  1. Låter spännande och för mig funkar glass bra året om så detta borde jag kanske testa en dag. Tack för tipset och receptet! :)

    Ha en mysig helg Linda!

    Kram Lott

    SvaraRadera
  2. Glass i stora lass kan jag kanske inte äta, men en liten smakportion av ditt recept går nog att klämma ner. Det ser riktigt gott ut på bilden. Krama Lilly, ha det gott du och J / Monika

    SvaraRadera