onsdag 19 januari 2011

Tjejer på vift

Att leka på golvet är kul tycker Lilly, särskillt när man kan resa sig på armarna.
I dagarna två är vi hos mina föräldrar och blir lite ompysslade. Vi kom igår och skulle egentligen åkt hem idag, men Lilly sov så gott här i natt så vi stannar en natt till :) Skämt å sido, men hon sov faktiskt bästa natten på två månader! Och maken är ändå på tjänsteresa så vi har ingen som väntar på oss hemma.
Tänk att när sömnen inte fungerar är det nästan det enda man kan fokusera på. Det känns som den senaste månade har gått ut på att få Lilly att sova. På dagarna går jag ut och går med henne för att hon ska få sin skönhetssömn och på nätterna puffar, sjunger, ammar och skumpar jag henne nätterna igenom. Men de senaste tre nätterna har det blivit bättre och bättre. Vet ni vad knepet är?! Att jag lagt henne på mage. Råden man får från BVC nu för tiden är ju att spädbarn ska sova på rygg, så detta är inget jag rekommenderar Er utan bara något jag berättar för er. Om ni provar är det alltså på egen risk.
Hur som helst så var det ett inlägg hos Eden som fick mig att börja fundera på det där med att sova på magen. Lilly har nämligen aldrig velat bli buren sådär i gosig vaggposition som många små barn gillar. Hon har istället velat ligga bröst mot bröst på oss, precis som jag haft henne i bärsjalen. Så har hon helst velat sova om nätterna också, och de senaste två veckorna är det det enda som fungerat någorlunda. Häromkvällen provade jag att lägga henne på samma håll, alltså på mage i sängen, när hon skulle sova. Och tro det eller ej med hon sover!!! Första kvällen sov hon nog två timmar i sträck. Andra kvällen tre timmar i sträck. Och i natt sov hon två FEM-timmarspass. HALLELUJA!!!
Nu när hon sover på mage har jag märkt att hon som vanligt vaknar till, öppnar ögonen och tittar lite, men skillnaden är att såhär kan hon somna om. Jag tror hon känner sig tryggare när hon har lakanet nära ansiktet när hon vaknar och att hon känner att bröstet och magen ligger emot madrassen. När hon vaknar på rygg har hon ju ett stort STORT otäckt rum ovanför sig och blir då genast rädd och ledsen. Och med tanke på att hon inte gillar att bli buren liggandes på rygg så är det ju inte så konstigt om hon heller inte vill sova så.
Lilly kan både lyfta och vända på huvudet nu så jag tror inte det är någon fara att ha henne på mage. Jag tror att det gör henne mer gott att få sova ordentligt än vad risken innebär med att sova på mage. Jag själv sov på mage som bebis för sådana var rekommendationerna på den tiden.
Blöjbyte och pyjamastajm med magen full av risgröt.
Ny dreggelhaklapp för dagen, inköpt på Minimundus som ligger just i min föräldrastad. Rosa jeans och randig polo från Esprit.

5 kommentarer:

  1. Vilka goa bilder och det känns igen det du beskriver. Sömn är det viktigaste för en människa tror jag. Annars fungerar man inte.

    Jag har hört flera som provar att ha sina barn liggandes på mage och det verkar funka bra.
    Jag vågade däremot inte när mina barn var små...

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Det var likadant med vår lille kille. Vi lade honom på mage när han var 6-7 månader och det blev genast resultat. Höll på att bryta ihop innan för att han sov så dåligt. Hoppas du hittat tricket nu! :) Kram Sofie

    SvaraRadera
  3. @Helena:
    Det verkar ju lovande att du hört fler som lyckats med sömnen efter att ha vänt barnen. Jag hoppas...
    Kram Linda

    @Sofie:
    Tack för du ger mig hopp! Det tär verkligen på en när man inte får tillräckligt med sömn. Jag hoppas det blir bättre nu...
    Kram Linda

    SvaraRadera
  4. Henry sover nästan alltid på magen eller snett på sidan. Precis som sin mor ;) Tror inte att man behöver vara orolig för det när de är så pass gamla och klarar att lyfta huvudet och att vända på sig. Henry vänder oftast huvudet åt sidan och ligger med rumpan upp i vädret. Hoppas det fortsätter att bli bättre och bättre så ni kan ta igen lite sömn. Kram kram

    SvaraRadera
  5. Lillan började sova på magen nästan direkt hon bröjade kunna vända sig bra. Det gick inte att göra något åt och precis som du säger så sover hon så mycket bättre på mage :-)
    Tror inte det är någon fara då de kan lyfta huvudet.. Jag har iofs hittat lillan med ansiktet rakt ner i madrassen några ggr men hon har andats och verkat sova gott. Tycker att det var obehagligt att hitta henne så men man kan ju inte sitta vaken hela nätterna och vakta heller.
    Kram

    SvaraRadera