torsdag 27 januari 2011

Sol ute vår inne

Pärlhyacinter på mitt köksbord.
Jag hör inte till dom som hurrar när det slaskar i januari. Jag gillar vintern när den är kall, solig och även ljuset och det dämpade ljudet som snön ger är så härligt. Slask är för mig bara ett nödvändigt ont för att hälsa våren välkommen. Och vem har varit med om att våren kommer redan i januari?? Så nej tack slask, kom gärna tillbaka i mars april någon gång och glöm inte ta våren med dig Då. Skulle jag få välja enbart En årstid skulle jag inte tveka på sommar men nu bor jag ju i Sverige och här finns fyra. Jag tycker att charmen med årstider är just kontrasterna mellan dom, därför vill jag ha kall vinter, grönskande vår, varm sommar och färggrann höst. Sol får det gärna vara året om! Så länge vintern är hos oss hindrar det ju inte att man tjuvstartar våren inomhus och inombords. Hos mig står några vårlökar och påminner mig om att våren faktiskt kommer, när vintern har gjort sitt. Och när vintern bjuder på såhär fina kalla soliga vinterdagar som nu har jag inget emot att vänta ett tag till. Den kommer ju. Våren alltså.

6 kommentarer:

  1. Jag har köpt och även fått några pärlhyacinter nu efter nyår och de är så fina och luktar så gott! En sa att det påminner om det gamla tuggummit Jenka. Minns du det?

    Jag ska gå en promenad nu i solen, det är rätt kallt -5.
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Åh, jag håller med dig med årstiderna, så tycker jag också! Ska nog också skaffa mig lite vår inomhus, så fint med pärlhyacinter. Ha en bra dag! Kram Malin

    SvaraRadera
  3. Jag ser till att ha fina tulpaner hemma för att påminna mig om att vintern inte varar för evigt. Lite svårt att tro idag när kylan kom tillbaka igen.

    SvaraRadera
  4. Vilken härlig bild Linda och visst piggar vårlökarna upp nu. :)

    Här nere fick vi en rejäl köldknäpp och det har varit riktigt kallt idag. Så nog kämpar vintern för att hålla sig kvar i Skåne också.

    Ta hand om dig och ha en trevlig helg!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  5. Hej!

    Vilken fin bild på pärlhyacinterna :-) Måste KÖPA snart känner jag.

    Oj.. hur äter Nelia. Jag frågar dig och vet knappt själv ;-)
    Kopierade ditt schema och ändrade lite som jag tror:
    ca kl 08 - amning
    ca kl 10 - amning
    ca kl 13 – lunch (potatis/morotsmos, ärtmos, köttfärs, palsternacka) amning (hon blir inte nöjd av maten)
    ca kl 15 – amning
    ca 18 - amning
    ca kl 20 gröt - mild havregröt
    ca kl 22 amning
    + amning på natten några gånger..

    Men hur gör man nu med gröten? Läs här: http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article8471442.ab

    Blir så leds på att det ska finnas gifter i barnmat och plast och allt annat man ska stoppa i sig!

    Vi har också milt men inget slask som tur är :-)

    Kram på dig!

    Ps. Jag har fått hem Estelle och Thild produkterna :-) Vad tycker du om dem?

    SvaraRadera
  6. Jag älskar det faktum att vi har våra fyra årstider. Men just idag känner jag mig less på vinter och mörkret.

    Ha det gott

    SvaraRadera