lördag 29 januari 2011

Mustig marockansk

Linas matkasse denna tvåveckorsperiod innehöll en rätt som kallas Två-i-ett-gryta. Antingen väljer man att krydda grytan mustigt marockanskt eller örtigt provencalsk. Hos oss blev det mustig marockansk. Inte alls tokigt. Grytan serverades med bulgur. Detta är en rätt innehållande kryddor som är utmärkta för min kropp, för enligt kvinnan som behandlar mig med Traditionell Kinesisk Medicin (TKM) behöver min kropp värme. Både ingefära och kanel är kryddor som är värmande för kroppen. Recept för 4 personer:
  1. Skala och klyfta 125 gram charlottenlök. Skala och skär 300 gram morötter i slantar.
  2. Hetta upp en klick smör i en stor stekpanna eller stekgryta. Bryn ca 600 gram tärnad rostbiff, gärna i omgångar.
  3. Medan du steker köttet, krydda med följande. 1/2 tsk salt, 3 krm mald ingefära, 3 krm kanel, 3 krm spiskummin och 2 krm svartpeppar.
  4. Tillsätt sedan lök, morötter och pressa ner 2 vitlöksklyftor. Slå på 4 dl vatten och tillsätt 1 tärning köttbuljong (jag använder oxfond istället). Låt koka upp. Sänk värmen och lägg på ett lock och låt koka i 20 minuter. Smaka av med 1 msk honung. (i skrivande stund upptäcker jag att jag glömde honungen...)
  5. Koka 4 portioner bulgur enligt anvisningarna på förpackningen.
  6. Finriv skalet från 1 apelsin (riv endast det gula, det vita smakar beskt). Skala apelsinen och skär den i bitar. Toppa grytan med rivet skal av apelsin och bitar av apelsin och 15 gram persilja (ca 1/2 frusen förpackning).
  7. Servera med bulgur.
Smaklig måltid!

2 kommentarer:

  1. Nej, det här receptet gjorde att jag övervägde att lämna Linas matkasse. INTE gott alls =(

    SvaraRadera
  2. @Anonym
    Som alltid - smaken är som baken, delad.

    SvaraRadera