lördag 13 november 2010

No macarons

De fina arken har nu blivit tillklippta... (Bild: Allt och/eller Inget)
Idag har jag bakat utan att få en enda kaka som resultat. Hade tänkt att göra macarones men än har inte resultatet blivit så snyggt så jag vill kalla det macarone. Jag har skållat 600 gram mandel och gjort mandelmjöl och vispat åtskilliga äggvitor men ännu har jag inte en kaka som jag är nöjd med. Jag har experimenterat med temperaturen i ugnen; allt ifrån 175 grader upp till 200 och sedan ned till 150 och slutligen 125 grader. Jag har låtit smeten ligga på plåten för att få en hinna innan den gräddas i ugnen; först en halvtimme och sen provade jag att vänta en timme. Trots alla dessa experiment har jag ännu en kaka som jag vill kalla macaron. Jag vill ju göra lika snygga som de fantastiska kakor man kan se här och här och här. Men icke. Icke idag. Kanske imorgon :) Istället tog jag saxen och avreagerade mig. Så nu är mina fina ark färdigklippta. Det gick undan med lite ilska ;)
Ibland får man tänka efter och släppa ilskan som uppkom på grund av ett misslyckat bak, jag har ju trots allt faktiskt en dotter att döpa. Uteblivna kakor är ju inte hela världen.

2 kommentarer:

  1. Hej Linda!

    Vad trist att det inte blev som du hade tänkt dig. Men jag beundrar dig verkligen för att du fortsatte och testade dig fram på nya vägar. Skam den som ger sig! ;) Förhoppningsvis blir det bra nästa gång. Jag håller tummarna!

    Själv har jag inte vågat mig på dem där ännu. Jag har hört att de ska vara svåra att få till så jag har dragit mig lite för det. Såg i en "köksbutik" att de sålde speciella macarons-kit för bakning av sådana.

    Jag håller tummarna för att det blir bättre nästa gång. Eller så strunta i att baka dem och baka något annat gott som är lättare. ;)

    Ha en fin vecka kära bloggvän!

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  2. Grrr. Jag hade slitit av mig håret 15 ggr om det hade hänt mig :).
    Hoppas du lyckas bättre nästa gång! Jag har aldrig smakat macarones men med tanke på hur omtalade de är så är de säkert himmelska.
    Som din tös växer. Så söta ögon hon har...ser så snäll ut.
    Nä nu ska vi se film. Min mage mensmoler hela tiden o det värker lite i ländryggen....Tusan. Snart e det kanske dax. Himmel!
    Ta hand om er. Kramar från EDEN

    SvaraRadera