onsdag 23 juni 2010

Orkidéer - en kärlek i livet

Foto: Linda - Allt och/eller Inget
En av mina kärlekar i livet är orkidéer. Visst tycker jag att blomman i sig är vacker men det som fascinerar mig mest är att lyckas få dom att blomma om och om igen. Det är så fantastiskt att följa en liten knopp till en stor präktig blomma och man kan känna sig lika stolt varje gång den slår ut i blom. Detta är min allra käraste orkidé, ett skott som är från den ursprungligen blomman som jag köpte 1996 när jag flyttade hemifrån. Den ursprungliga blomman blev torr och tråkig för några år sedan men som tur var hann den att ge några skott. Den här är en slags "mini-orkidé" och blommorna på den är inte stora men ändå så präktiga. En utslagen blomma är ca 2 centimeter i diameter och istället kommer det desto fler på en och samma stängel. Nu är den alltså på väg i full blom igen - lite lycka i vardagen.

2 kommentarer:

  1. Vilken snygg blomma. Den har du lyckats bra med. Kramade du Svahnarna idag? Du har försvunnit som följare på min blogg, vet du varför? Jag har ingen aning.Gullig mage du har, killmage? Ha det gott, kram Monika

    SvaraRadera
  2. Tack! Du ska få sen en ny bild sen när den slagit ut helt.
    Kramade massor på dom idag, så underbara barn! Clara ville knappt åka iväg, hon myste massor med min mage. Ja det är nog en "killmage"... börjar bli nyfiken nu.
    Det är jag som har ändrat min mailadress idag på min bloggerprofil, i samband med det fick jag ta bort alla bloggar jag följde för det slog inte igenom. Jag kommer tillbaka :)

    SvaraRadera