torsdag 17 mars 2011

Altanen dag för dag, forts.

Helt ostylat och ostädat. Men väldigt blå himmel.

  
Tänk att min efterlängtade altan är färdig. Helt färdigsnickrad men också helt ostylad och ostädad. Bloggvärlden är ju ofta stylad till tusen men här får ni se resultatet sekunderna efter att snickarna packat ihop sina saker. Det tog tio dagar att få den på plats. Och kanske tio dagar till för att få den mysig. Det kommer bli en lång följetong det här för ni måste ju få se när det är piffat också. Det är ju detaljerna som gör helheten :) Vi har mycket arbete kvar; markstenen ska fyllas i mot trappan, växter ska planteras, grus ska fyllas, staketet ska målas (en gång till), möbler ska på plats m.m. Imorgon ska vi besöka Markismagasinet för att se vad för slags markis som kan passa till altanen. Sist men inte minst så vill jag ha någon fin utomhusbelysning som är så populärt nu. Har ni tips mottager jag det gärna! Här kommer några bilder från snickarnas sista dagar.


Dag 8, måndag 2011-03-14: Trappan färdigställs med släta sättsteg för att bryta mot de räfflade stegen. De girade avsluten gillar jag.


 
Dag 9, tisdag 2011-03-15: Den målade fjällpanelen anländer och börjar sättas.

 


Här kan man se var ifrån vi hämtat inspirationen till staketet.




Dag 10, onsdag 2011-03-16: Sista arbetsdagen för snickarna. Staketet görs klart och topplåten monteras.

5 kommentarer:

  1. Det blir verkligen fint! Har ni utemöbler eller ska ni köpa?
    Jag är sugen på en sån där lampa som ser ut som en innelampa med stor skärm fast i större format. Självklart anpassade för uteplatsen.
    Det lät flummigt, men förstår du vad jag menar?
    De hade med några i Bygglov för ett par gånger sedan. Om du följer det programmet?

    Ha en fin helg!
    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Åh vad fint det blir! Vilken lyxig uteplats. Jag räknar kallt med att få provfika på den någon gång framöver =) Kram.

    SvaraRadera
  3. Tusan så fint det blir! Ska bli kul att se nör du har lite saker på plats också :)

    SvaraRadera
  4. SV: @Helena
    Hej! Jag förstår precis vilken lampa du menar, de är häftiga. Jag kollar Bygglov då och då när jag hinner. De gör ofta fina renoveringar.
    Vi har bord+stolar till trädäcket men det kommer nog behövas lite nytt ändå, ett lågt bord till mina nyinköpta PS Vågö t.ex. Och så lampor såklart. Tack för alla dina kommentarer, det är så roligt när du lämnar avtryck!
    Kram Linda

    SV: @Åsa
    Såklart ni kommer fika på altanen till våren, nu väntar vi bara på värmen! Vi hade tyo 30 cm att skotta idag..
    Kram Linda

    SV: @Dessi
    Tack :) Och tack för dina kommentarer. Är alltid lika roligt när man ser att man fått en ny kommentar, då blir man nyfiken :) Ha en fin helg! KRam Linda

    SvaraRadera
  5. Det ser fantastiskt ut! Trappstegen var riktigt snyggt gjorda!

    SvaraRadera