måndag 11 juli 2011

Småsöta sockertoppar

Sockertoppar i Lindesbergskrukorna.

 
Jag fick inte bara det japanska gräset i jord häromdagen utan även några småsöta sockertoppar. Jag ville ha något enkelt som ändå mjukade upp vår platsgjutna entrétrapp en aning. Sten och betong i alla ära men det kan krävas lite grönska för att mjukas upp och blomma ut. Jag har en dröm om en trädgård med en japansk touch och att sätta barrväxter i Lindesbergskrukan av modell Japan blev nog ett steg i denna riktning. Enkelt, inte för gulligt men ändå en aning sött. På bilden ser ni även några blad skymta från den japanska lönnen som jag varit så orolig för. Den verkar ha god växtkraft och i år har den fyllts av vackra blad igen. Lindesbergskrukan tillverkas av EPP (expanderad polypropen), ett material som skyddar växternas känsliga rötter mot såväl köldknäppar som värmeböljor och som inte ska förväxlas med enkla, billiga cellplaster som frigolit. EPP är segt och klarar slag, stötar och år efter år av frost. Materialet är lätt, stöttåligt och kan återvinnas. Växten behöver inte heller vattnas lika ofta då den har ett smart vattenmagasin i krukans botten. Där finns plats för både lecakulor och extra vatten. Dräneringshålen sitter inte längst ner i botten utan på uppbyggda ”piggar”. Vill du köpa sådana här krukor är det ett hett tips att gå till Åhlens som säljer ut dom till mycket rabatterat pris nu på sin sommarrea. Jag har några krukor till som ska fyllas med växter. Kanske lite sent på säsongen kan tyckas men jag tänker mest plantera perenner och då har man ju glädje av de även kommande år.


Den japanska blodlönnens underbara röda färg.

 
Lönnen Trompenburg står placerad i det vita gruset (kvartsit).

 
Vår lilla frukostplats i morgonsolen.
 

8 kommentarer:

  1. Vad fint du gör!

    Jag har inte så många krukor och hade hoppats köpa några nu när det är så mkt rea. Men det har liksom kommit av sig och jag har istället planterat i marken. Rosor är melodin just nu :D

    Ha en fin dag!
    Kram, kram

    SvaraRadera
  2. Hej Linda,
    Hoppas ni ha det bra trots omständigheter runt om er.

    Undersökningen jag gjorde på min sida - gjorde jag genom att lägga till en av gadgets som heter enkät eller undersökning, sen fyllde jag bara i de olika alternativen - man kan själv bestämma hur många alternativ man vill ha.
    Kram Jenny

    SvaraRadera
  3. Vad fint du fixar och det lite asiatiska temat funkar jättebra i er trädgård. Stilrent och läckert! :)

    Hrm, jag har en hel del som aldrig kom ut i kruka detta året. Suck, jag skyller de på mitt skrivande som gör att jag tappar fokus för allt annat. ;)

    Kram Lotta

    SvaraRadera
  4. Snyggt! Bra tips om krukor - kände inte till de här. Ska kollas in på Åhlens. Jag har planterat sommarblommor i krukorna i år. Älskar fjärilslavendel. Även marguerite på sommaren. En hortensia och chokladblomma finns också i krukorna.

    SvaraRadera
  5. Så söta dom blir! Ska också spana på Åhlens, verkar super! Jag har inte satt så mycket i år faktiskt, har haft annat att tänka på... Däremot ska vi göra vid vår rabatt på södersidan. Sätta perenner!

    SvaraRadera
  6. Tjusigt!!
    Trevligt att börja dagen på den platsen :)

    Tack snälla du för dina kommentarer hos mig, jag blir så glad varje gång.
    Muggen är av märket Sagaform, men såg att Åhlens har något liknande säkert lite bättre pris också!

    Kram på dej!

    Anna

    SvaraRadera
  7. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera