torsdag 12 januari 2012

Spegelns vara eller icke vara






Ett litet hörn i vårt vardagsrum.


Nu måste ni hjälpa mig. Eller oss. För vi är oense här hemma. Oftast är vi väldigt överens, men angående den här stackars spegeln är vi oense. Alltså inte osams, bli inte oroliga nu. Bara oense.

Spegel hamnade där av en slump när jag bar ut den från sovrummet en novemberdag. Jag tyckte inte den platsade i sovrummet och fick då för mig att testa den på sidebordet i vardagsrummet. Där har den nu stått ett tag utan att vi beslutat om den ska vara kvar eller inte. Och den står nu där i väntan på något bättre.

Jag vill nog ha NÅGOT där ovanför bordet men har svårt för att säga VAD eftersom jag kan bli allergisk mot tavlor på mönstrade väggar. Det är en konst att hitta en tavla som inte förtar väggen och inte heller förtas av väggen. Att hitta den där balansen mellan tavla och tapet är svårt. Ungefär som det är en konst att få mönstrade gardiner att passa till mönstrade tapeter. Det går. Men det är svårt. Och dessutom gillar inte mannen att ha speglar i vardagsrummet. Detta är utgångsläget.

En spegel är ju liksom neutral, har inga mönster utan ger bara ljus. Just därför tycker jag just en spegel kan passa på denna vägg. Övriga väggar i rummet är vita, så att hänga tavlorna där istället är liksom inte problemet. Nå vad säger ni, ska spegeln stå kvar eller ska den bort?

Vissa väljer ju att flytta runt inredningsdetaljer ganska ofta. Likaså gillar vissa att möblera om då och då. När jag väl hittat något jag trivs med kommer det att var så ett bra tag framöver. Att möblera om är inte mycket för mig. Den största ommöbleringen sen vi flyttade till huset gjorde jag faktiskt nu efter jul. Och resultatet syns här i bilden. Då förstår ni att den är liten. När granen, som stod i denna hörnan, dansades ut blev det väldigt tomt. Därför fick min kära fåtölj som jag faktiskt vunnit fylla hörnan. Den har innan hoppat lite fram och tillbaka då den inte haft någon naturlig, fin och central plats. Min finfina fåtölj har liksom stått lite undanskuffat fast den varit värd en bättre plats. Här kommer den nog stå en tid framöver.

34 kommentarer:

  1. Du skulle ha fotat utan också. Nu måste jag försöka visualisera hur det ser ut utan. Hm. Svårt. Jag är lite inne på utan. Men den matchar ju sideboardet. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst borde jag... gjorde det först men det bilderna blev inget bra och sen orkade jag inte göra om det. Lat var jag :) Tack för din synpunkt! Maken blir glad ;)

      Radera
  2. Jag tycker den ska vara kvar! :)

    SvaraRadera
  3. Helt klart vara kvar...;) Den turkosblå spegelbilden som bildas i spegeln är ju jättefin mot den grå väggen. Blir lite för monokromt annars tror jag. Kram Lollo

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vad roligt att du uppmärksammade spegelbilden. Det är en gardin som är fördragen och det är inte alltid jag har den så, men när den är det så ger det ju som sagt lite färg till väggen. Tack för din röst!

      Nu står det 2 - 1.

      Radera
  4. Renskinn är vädligt fina och även om det kan kännas lite för "varmt" på sommaren tror jag ändå att det ser mysigt ut och det är den stil jag gillar mest :D

    Åh, jag går och längtar så efter mina glasögon. Det skulle bara ta en vecka men sen hände nåt på glasfabriken så optikern har ännu inte fått glasen. Det läskiga är att jag nu knappt minns hur de kändes på men håller tummarna för att det blir så bra som det kändes innan jul.

    Killen min håller också på att välja bågar och det är inte lätt. Men jag tycker ofta att herrmodellerna är lite finare. Lycka till och ha en fin helg! Stor kram

    SvaraRadera
  5. Tkr den ska vara kvar! ;) //Johanna

    SvaraRadera
  6. Jag har också ett sidobord i köket och har precis som ni har en spegel på den.
    Jag tycker den ska vara kvar :)
    Snyggt med speglar och inte bara tavlor mot väggarna. Blir lite luftigt och ett annorlunda inslag i inredningen.

    Ha en fin helg!!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Låter ju som man ska ha spegel på sidebord :) Tack för din kommentar!
      4 - 1.

      Radera
  7. Jag älskar speglar och tycker de lyfter ett rum. De ger rymd. Jag tycker det ser väldigt fint ut med den där den är med den fantastiska turkosa färgen som speglas i den. Behåll den säger jag.

    Jag är helt tvärtom. Jag flyttar runt saker hela tiden och möblerar gärna om ofta. Jag är väldigt jobbig när det kommer till inredning.

    Ha en underbar helg. kram dorro

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, vad roligt att du gillade spegelbilden som blir. Jag blir glad för din röst :)
      5 - 1.

      Radera
  8. Kom till dig via The Shed, såg att du också hade problem med kommentarer. Samma här, på vissa bloggar blir kommentarssidan helt vit! Är det blogger som spökar tro.

    KRAM Helena

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nu hoppas jag att det ordnat sig så man kan kommentera här igen. Jag fick hjälp genom Min plats i solen. Kolla in där ifall du fortfarande har problem.

      Radera
  9. Ni har ju så otroligt snyggt hemma! Avis blir jag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken värmande kommentar, tack vad glad jag blir!

      Radera
  10. Oj ja det är svårt.... Hoppas ni kommer överens :)Kram Maria

    SvaraRadera
  11. Tycker absolut den ska vara kvar. Snyggt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din röst!
      6 - 1.

      Maken börjar nog bli övertygad av er ;)

      Radera
  12. Vilken härlig blogg du har. Vi vill ge dig ett litet award som finns att hämta hos oss.

    Trevlig helg!

    Kram
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Men vilken överraskning, så himla glad jag blir! Tack Johanna! Blir alldeles rörd av att få en sån utmärkelse från dig. Tack!

      Kram Linda

      Radera
  13. Spegeln hör hemma där. ;) Jag tycker det är skitsnyggt. Och som du säger, det är ju jättesvårt att hitta något annat som passar till den mönstrade tapeten.

    SvaraRadera
  14. ja de e ju frågan :)
    å missa nu inte,.,,,,,

    S
    A
    T
    U
    R
    D
    A
    Y

    S
    H
    O
    W

    O
    F
    F

    de e kul att vara med :)
    VÄLKOMMEN
    Håkan

    SvaraRadera
  15. Japp. Spegel kvar. Det ger mer djup i rummet tycker jag.

    SvaraRadera
  16. JAg röstar också för att den ska vara kvar!

    Biscottis är tacksamt att baka. Blir bra och räcker länge. Bra att "ha hemma". För oväntade besök och den där lilla extra fikastunden.

    Hur har det gått med dina städprylar? Gillar du dem?

    Har hänt mkt här i veckan när jag varit offline.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, man kan ju nästa tro att jag mutat mina bloggvänner :)
      9 - 1.

      Radera
  17. Jag kan inte kommentera hos dig. Tydligen går det dock bra från ajfånen. Vet ej om det har med browser att göra eller att vi har olika inst. Har du inbäddat el popup. Du har ej lagt till delningslänkar?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag blir inte riktigt klok på det här.. Det konstiga är att jag har Delningslänkar ikryssat fast det inte syns...?? Kanske är det för att jag har den klassiska mallen. Får nog kolla på det också verkar det som. Jag ändrade från PopUp till Inbäddat ikväll.

      Radera
    2. Nä jag har nog en av de nya mallarna.. Vet inte varför vissa inte kan kommentera här??

      Radera
  18. Jag tycker aaabsolut att den ska vara kvar!!! Det är som du säger svårt att hitta rätt grej som inte blir "för mycket" mot tapeten och spegeln smälter perfekt in! Det blev en kanonbra mix med spegeln på ena sidan och en lampa på den andra! Dessutom gav det ett stilrent och sobert intryck - me like!!! Suuuuperfint! Och jag gillar den stilrena fåtöljen också! Vad fint ni har det!

    Kraaaaaaaaaaaaam aka

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar och synpunkt. Vad glad jag blir att du också kommenterat det som står på, alltså balansen mellan spegeln på ena sidan och lampan på andra. Sånt där är också svårt tycker jag. Jag kan se när det är "fel" men har svårt för att få till det så det blir "rätt" istället. Kul att du gillar fåtöljen, det gör jag med ;) Kanske lite extra för att jag just vunnit den :)
      Tack tack!!

      Nu står det 10 - 1.

      AVGJORT SÄGER JAG ;)

      Radera