onsdag 18 januari 2012

Pojke eller flicka?


Idag har vi varit hos barnmorskan igen och kollat det vanliga; blodvärde, socker, blodtryck, vikt, SF-mått och så lyssnandet på lilla hjärtat såklart. 140 slag per minut tickade det med. Huvudet ned och kroppen på min högra sidan. Benen åt min vänstra sida. Det är så härligt nu när man känner starka sparkar ofta, då vet man att det rör sig där inne. Vi är fortfarande i vecka 27 (26 + 6) idag, imorgon växlar det till vecka 28 (27 + 0).
  
Jag såg ett test hos Vita Rummet för ett tag sedan som jag tyckte var lite roligt. Inte för att jag tror på sådant här på något sätt. Då tror jag mer på känslan i så fall. Och egentligen tycker jag det är ganska fånigt att gissa överhuvudtaget. För vem kan veta. Vi vet inte. Och jag vet egentligen inte om jag ens har en känsla. Ibland får jag för mig att det är en tjej, men jag tror det kan ha att göra med att jag vet hur det är att ha en tjej och att man därför lättare kan tänka sig hur det skulle vara att få en tjej till. Eller så beror det på att jag har svårare för att hitta pojknamn som jag gillar. Könet är för mig helt oviktigt. Pojk eller flicka. Det blir vårt barn vilket som. 

Men visst hör det till att man ska gissa trots allt. Så låt mig höra vad ni tror! Pojke eller flicka? Här kommer lite "fakta", ni väljer själva om ni baserar rösten på känsla eller fakta. Registrera gärna din röst i bloggens högerspalt.


Magens form
Pojke: Toppig, utåtstående mage som inte syns bakifrån. X
Flicka: Utbredd mage som sätter sig även på sidorna.

Pigmentrand på magen
Pojke: Lång & tydlig rand.
Flicka: Ingen rand. X

Babyns hjärtfrekvens
Pojke: Hjärtfrekvens under 140 slag/min. X
Flicka: Hjärtfrekvens över 140 slag/min. X

Mammans skönhet under graviditeten
Pojke: Bibehållen skönhet.
Flicka: Flickan tar sin mammas skönhet under graviditeten. X

Halsbränna
Pojke: Mycket. 
Flicka: Lite eller ingen. X

Babyn hickar
Pojke: Lite eller inte. X
Flicka: Mycket.

Babyn sparkar
Pojke: Mycket. X
Flicka: Lite mindre.

Var i magen babyn ligger
Pojke: Babyn ligger högt.
Flicka: Babyn ligger lågt.  X

Blödande tandkött
Pojke: Mindre blödande.
Flicka: Mycket blödande. X

Utåtputande navel
Pojke: Senare under graviditeten. 
Flicka: Tidigt i graviditeten. X

Babyn sparkar på
Pojke: Höger sida.
Flicka: Vänster sida. X

Mammans illamående
Pojke: Inte alls eller lite.
Flicka: Mycket. X

Håret på mammans ben
Pojke: Snabbt växande.
Flicka: Normalt växande. X

Mamman är sugen på
Pojke: Choklad & Lakrits. X
Flicka: Frukt & Syrligt. X

Slutresultat

Pojke: 5 st
Flicka: 11 st

17 kommentarer:

  1. Åh så mysigt, jag älskade besöken hos barmorskan, och jag hade verkligen världens bästa barmorska (samma barnmorska med bägge mina barn). Jätte roligt med testet, jag var också väldigt nyfiken på könet men tyckte att det inte spelade någon roll om det blev en flicka eller pojke. Och nu har jag en av varje :)

    Tack för din komentar på min blogg!! :)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Tack för all hjälp! Väldigt fint kakel du tipsade om! Tack igen för allt engagemang!

    Spännande med graviditeter! Jag har ju inga barn själv än men många av mina vänner väntar barn just nu oh det är så spännande att gissa vad det blir!
    Kramen

    SvaraRadera
  3. :-) mina graviditeter var olika - en som flicka och en som pojke - om man ska gå på det som skrivs ovan.
    Men det blev två flickor :-)

    // Y

    SvaraRadera
  4. Åh det är verkligen så spännande, jag har två flickor och tycker nog att jag hade ganska liknande graviditeter kram och ha en fin torsdag

    SvaraRadera
  5. Jag tror det blir en tjej=) Judit är ett jättefint namn=) Kommer ni ta reda på könet? Får man det i jkp? Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vi kommer inte ta reda på könet. Men sedan i höstas får man det om man vill.

      Radera
  6. Mina graviditeter var ganska olika och magen såg olika ut, men jag har två killar. Sååå jag tror inte så mycket på det där.
    Men får jag gissa så gissar jag på en kille.

    Har ni funderat på namn ännu?

    Kram kram
    Johanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo vi funderar och funderar, men har ännu inte bestämt oss för något. Tror inte vi kommer kunna göra det innan bebisen är född, så var det med Lilly i alla fall.

      Radera
  7. Så spännande! Vi trodde hela tiden att det var en pojke tills vår lilla söta kom till världens och det var en flicka. En riktig överraskning med andra ord!

    Kram

    SvaraRadera
  8. Jag tror inte på dom där grejerna alls. Man kan inte se på utsidan. Men visst är det kul att spekulera, det hör ju till. :)
    Kram Maria

    SvaraRadera
  9. Tror inte på något ;-) Jag vet ju kön och allt är samma denna gång som med Lo ;-)

    SvaraRadera
  10. Jag tror inte heller på sånt där. Däremot så är det ju ganska många procent högre chans att det blir samma kön. Jag kan bara säga så här. Med brudarna mådde jag galet illa. Och kräktes. Så jag tror du har en tjej i magen ;). Då tror jag mer på vad som gällde vid befruktningstillfället. Om det var under i ägglossningen eller strax innan/efter. De simmar nämligen olika fort och det är vetenskapligt bevisat. Något som redan de gamla grekerna visste.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Så sant så sant. Vi får se vem som var snabbast :)

      Radera
  11. Jag tror det blir en pojk :) Jag mådde illa, blödande tandkött och så var det nog något mer jag fick stå ut med haha. Oavsett kön så hoppas man att det är en välmående frisk söt liten sak som tittar ut :) Kram kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det så, oavsett vad det blir så blir det ju en söting :) Ha en trevlig helg Ninni! Kram Linda

      Radera
  12. Det är ju svårt att veta! Men huvudsaken är att barnet är frisk och allt går bra. Spännande!!

    SvaraRadera
  13. Spännande att se om det "stämmer", tror som du inte heller men spekulation är ju kul! ;)

    Stor kram och fin söndag!

    SvaraRadera