måndag 2 januari 2012

Att ha invigt nya vagnen

 Phil & Teds Explorer. Bara beröm än så länge.


Vilken känsla det var att köra vår nya Phil & Teds Explorer på dagens promenad till ankdammen. Jag gillade att köra den och Lilly gillade att sitta i den. I vanliga fall brukar hon kinka lite när hon märker att vi är på hemväg men icke idag, hon satt antagligen så skönt i vagnen att hon ville åka. Eller kan det ha påverkat att vi stannade och tittade när sopbilen tömde alla soptunnor på en av gatorna... Hon såg i alla fall ut att sitta väldigt bekvämt. Lite mer stöd vid sidorna är av Teutonias Cosmo ger och inte så platt pladask liksom. Här satt hon mer som i ett säte med stöd både för rygg, vid sidorna och för fötterna. 
Och jag gillade verkligen styret som är lite bredare än på Cosmon. Handtagen är ganska lika med tanke på ställbarhet, tjocklek och material. Men på Explorern är inte hörnen kapade lika mycket som på Cosmon, det innebär att man kan hålla ett bedare grepp vilket jag tycker om särskilt när man svänger. Och annars också för den delen.

Explorern är vagnen lite bredare mellan bakhjulen än vad Cosmon är tror jag. Inte något nämnvärt men något, jag har inte mätt eller kollat upp måtten. Kanske märker man det mer i en liten butik med trånga gångar. Fast å andra sidan är det oftare som jag går på cykelvägar och uppskattar stabiliteten som Explorern gav.

Explorern har dessutom en bättre varukorg än Cosmon som har en varukorg som är svår att komma intill och har låga sidor. Explorern är mer lättåtkomlig (utan syskonsits såklart) och har högre "väggar" runt om vilket gör att det känns som innehåller ligger bättre på plats.

Även suffletten gillar jag mycket bättre på Explorern. Längre och mer ställbar. Suffletten på Cosmon vill inte riktigt stanna i position liksom och är ganska kort. Den ger mycket pluffs och häng baktill vilket jag inte tycker är snyggt och detta slipper man helt på Explorern. Jo jag är ganska petig, jag vet. Men sån är jag.

Bromsen var smidigare att lägga i och ur eftersom den på Explorern är placerad lite vid ena sidan. På Cosmon sitter den i mitten och man får alltid böja sig åt sidan om suffletten för att se den.

Ett annat stort plus är den enkla konstruktionen med ett handledsband som sitter på styret. Man virar det runt handleden och ifall man skulle halka eller trilla så har man större chans att greppa vagnen. Visst finns det liknande att köpa till andra vagnar men jag gillar att barnvagnstillverkaren tänker på detaljerna. Denna vintern har jag inte direkt oroat mig eftersom det varken är snö eller att jag heller inte har promenerat så mycket. Skillnad var det förra vintern när vi var ute och vallade Lilly i vagnen cirka tre-fyra timmar om dagen. I snö. Kommer ni ihåg de här hjulspåren...??



3 kommentarer:

  1. Har haft Hesba, Teutonia och Bugaboon. Älskade bugaboon. Den hade också handledsband. Mycket smart. Men den är onekligen mer en cityvagn.

    SvaraRadera
  2. Vi valde Explorer till slut och har vart nöjda fram till nu. Bebisen har legat i mjuklift men nu har hon växt ur den (hon är 5 månader) och får inte plats. Jag saknar att se min bebis MOT mig och inte med huvudet som dom ligger. Dom verkar ligga obekvämt så, eftersom dom måste titta uppåt och utåt på en konstigt sätt. Det gillade jag inte speciellt mycket.

    Sen så vår äldsta tjej är bara 21 månader, inte ens 2 år, så hon åker fortfarande ganska mycket vagn och kan inte ligga och sova i vagnen, vilket oxå stör mig ganska mycket för vi är ofta ute. Hon ser ut att ha vridit av sig nacken när hon somnar där helt snett.

    Men snart ska vi sätta lilla tjejen i sin sittdel så vi får se hur det kommer att gå.. Hoppas på lite förbättring. Men samma där, jobbigt att inte kunna SE sin lilla tjej, hon är ju inte alls gammal och det känns inte 100%.

    Förutom dom delarna har vi vart nöjda med vagnen.
    Ah vi märker iof att suffletten faller lätt av när man ska ta in vagnen i bilen, det börjar gå oss på nerverna även om den är lätt att sätta dig igen.

    Vad säger du om allt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för ditt svar! Först nu har vi börjat använda vagnen som syskonvagn. Vi är jättenöjda med den som kärra och hittills även som syskonvagn. Lilly gillar att sitta på den upphöjda syskonsitsen och Lillebror verkar sova gott under. Jag tycker vagnen är så lättkörd och smidig.

      Radera