lördag 17 december 2011

Att ge pepparkakshustips

Resultatet har ni ju redan fått se (i detta inlägget). Idag tänkte jag bjuda på några ovärderliga tips inför pepparkakshusbaket. Såhär helgen innan julafton har väl i och för sig de flesta som tänkt göra ett pepparkakshus redan gjort det, men det kan ju finnas en och annan som har sitt roliga kvar. Och ni andra kanske ska baka nästa år igen gissar jag.

Om ni har tidningen Hus & Hem, där jag hämtat ritningen till mitt pepparkakshus, så har ni också tipsen där. De är fånigt enkla men ändå ovärderliga och fast jag bakat pepparkakshus flera år innan lyckades jag inte komma på dessa enkla knep själv. Trevlig bakning!


 Tips 1: Kavla ut degen direkt på ett bakplåtspapper så slipper du sedan lyfta den tunna degen och förstöra formen på det du ska grädda. Bra tips oavsett om du gör pepparkakshus eller bara vanliga pepparkakor.



Tips 2: När du klippt ut din mall lägger du den på den utkavlade degen och skär med kniv precis efter ritningen. 


 Tips 3: När du gräddar dina delar tänk på att stora och små delar har olika lång gräddningstid. Lägg därför stora delar på en plåt och små delar på en annan plåt.



Tips 4: Spritsa ut kristyren medan du har dina delar liggandes plant. När du sedan fogat samman huset fyller du på och kompletterar du med kristyr där det behövs.



Tips 5: För att få tjusiga fönster kan du "limma" gelatinblad på insidan av väggarna. Limma fast dom med smält socker.



Tips 6: Den bästa kristyren får du genom att göra på detta vis. Jag lovar! 2 äggvitor, 350 gr (5-6 dl) florsocker, 1 tsk ättiksprit. Häll sedan kristyren i hörnet på en 3 liters plastpåse och använd den som sprits. Tryck ut luften och förslut med en påsklämma. Klipp av en liten liten del av hörnet så att du får lagom bredd när du ska spritsa. Sätt en påsklämma även vid öppningen om du vill spara den till nästa dag och använda den igen.
 

5 kommentarer:

  1. Men hjälp vilket avancerat pepparkakshus!! :) Här är det byggsatsen från Ica som gäller.

    Fantastiskt fint!!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Vilka bra tips, de ska jag lägga på minnet!

    SvaraRadera
  3. Tack för tips - ska tas med till nästa års bak

    SvaraRadera
  4. Vilka bra tips! Ska jag spara ner och spara till nästa år! Att spritsa ut kristyren innan man sätter ihop huset är ju faktiskt väldigt smart!

    Visst blir det ännu mer julkänsla när man fått in granen!

    Ha en fin fjärde advent!
    kram Charlotte

    SvaraRadera
  5. Ojoj, det var inget dåligt hus ni gjort! Imponerande!

    SvaraRadera