tisdag 13 december 2011

Att äta pepparkaksdeg

Man kan ju kanske tro att mamman i familjen var åpen och gjorde åt all pepparkaksdeg själv men så var sjävlklart inte fallet. Även om Lilly inte i år fick vara med och baka/bygga pepparkakshuset fick hon åtminstone baka egna pepparkakor. Eller ja... det blev inte så många pepparkakor för denna lilla dam som aldrig smakat något godis eller kaka och endast har fått en smula av en bulle var ju pepparkaksdeg en fantastisk upplevelse. Ni kommer se på bilderna att hon gillade degen.

Bilderna är suddiga med ändå. Man ser ju att hon gillar deg. Men ni, hur gör ni när ni inte vill använda kamerans inbyggda blixt, jag gillar verkligen inte sådana blixtbilder... Vägrar använda den och får då såklart suddiga bilder vintermörka dagar. Hur gör ni? Har ni extern blixt? Är det det som är grejen?


Vi börjar lugnt och fint med en lite mjöl och en liten degklump.


 Lilly kavlar både på min och hennes deg, tills...




...hon kommer på att att man kan köra runt fingret i degen och smaka.


Alltså, verkligen gapa och smaka.


Ni ser nog hur gott det var gissar jag.




Jag undrar var hennes deg tar vägen för några pepparkakor blev det inte...




Sen när pappan kommer in i bilden går det över styr lite med mjölet...


Vad tänker Lilly? - Oj då, har jag blivit smutsig.... jag som inte gillar klet på händerna... Äsch låt gå.


Hm, strunt samma. Torkar väl av mig på tröjan då. Nu kan jag likaväl kavla på magen också.

5 kommentarer:

  1. Vilken liten söt pepparkaksgumma :).

    Ett litet fototips: Köp en ljusstarkt objektiv så att du kan få en stor bländaröppning (F1,8 eller F2,8). Då behöver du ingen blixt alls vid lite sämre ljus, men är det svarta natten rekommenderar jag ändå att du kompletterar med en extern blixt med bouncer så att ljuset blir mjukt. Du kan också ställa ner ljusstyrkan på blixten, både extern och inbyggd. Då blir ljuset inte lika hårt :)

    SvaraRadera
  2. Aaah hehe. så söt. klart hon ska smaka :).
    så fin du är då!!!!
    kram/Jennifer

    SvaraRadera
  3. Men gud så söt hon är din lilla pepparkaksbagare!

    SvaraRadera
  4. Vad härligt, så söt hon är och så duktig!! :)

    SvaraRadera