söndag 10 juli 2011

Skänk på Blocket

Järnstaket från 1960 vid Oxbärshäcken.

 
Använder ni Blocket.se? Om det skulle finnas ett yrke för att sälja på Blocket då skulle jag ha detta yrke. Men har ni tänkt på att ibland är Blocket även bra när man bara vill slippa köra saker till sortergården. Att använda Blocket för att skänka saker är en utmärkt kanal, det har jag också erfarit. Ibland vill man bara slippa att köra prylarna till sortergården, då är det fantastiskt när någon kommer och hämtar det istället. Särskilt skrymmande saker. Jag har skänkt glaspartier när vi rev vår gamla altan, en mattställning, 25 m2 trall, 30 m2 marksten och idag 20 meter järnstaket och ett räcke till en trappavsats. Tänk vilket arbete man skulle behövt lägga ned på att frakta detta till sortergården. Och inte bara det, visst är det onödigt att slänga saker som kanske någon annan gärna vill ha. Ibland blir det ju så stort intresse för sakerna att en budgivning startar och då kan man ändå få en slant. Staketet vi lade ut på Blocket nu var väldigt populärt. De som fick det ville så gärna ha det att de hyrde en "minibuss" för 2800 pix och åkte cirka 40 mil enkel resa för att hämta detta staket. Idag. Jag är så tacksam för att vi blev av med det så snabbt. Men det var inte utan att det nästan kom en liten tår när jag såg staketet åka iväg. Jag gillar verkligen den stilrena formen på det. Inga krusiduller liksom. Det passade ju så fint till vårt hus men eftersom vi dessutom har en häck där staketet satt kändes det som om vi borde välja vilket vi ville ha kvar. Att enbart ha staketet kvar skulle kräva massor av arbete med att renovera det. Det skulle dessutom inte ge oss något insynsskydd till uteplatsen med morgonsol. Så trots att jag egentligen är väldigt förtjust i staketet vann häcken.

2 kommentarer:

  1. Jag är en blockoholik!!! :P
    Tycker det är jätte bra på alla sätt och vis och det gör att drömmarna kan fortsätta här hemam med alla byten och nya köp som blir under året. Staketet var bra fint men förstår att det känndes onödig då häcken är så stor och fin. Kram

    SvaraRadera
  2. Är också en stor fan av Blocket. Och återvinning. Gillar verkligen när jag kan fynda själv eller hjälpa andra till fynd. Skänka och göra om gillar jag. Lägger ofta ut på min Facebook och hoppas att det jag inte behöver kan återvinnas.

    Staketet är ju sååå fint fast förstår att ni inte riktigt behövde det.

    SvaraRadera