torsdag 3 mars 2011

Åtta månader

Mitt lilla stora hjärta.
Idag är min lilla flicka åtta månader. Åtta månader. Tänk att liten kan bli så stor så fort. Så stor så man kan sitta och busa med varann på golvet, det är mysigt det. Ibland tänker jag tillbaka på tiden då hon var nyfödd och känner att jag inte njöt tillräckligt mycket, att jag liksom inte memorerade alla fina minnen tillräckligt. Men allt var så omtumlande den första tiden. Det finns ingen föräldrautbildning i världen som kan förbereda en på hur det faktiskt kommer att vara att bli förälder. Att känna sig osäker i varje litet moment den första tiden i kombination med en fysiskt utmattad kropp och en hjärna som skriker efter sömn för att fungera gjorde det i alla fall för mig svårt att njuta av stunden. Förhoppningsvis är man mindre osäker och därmed bättre rustad för nästa bebis. Då ska jag njuta av första tiden. Nu ska jag njuta av dagen då hon blev åtta månader. Alla dagar är verkligen speciella. Hon lär sig något litet varje dag. Häromdagen upptäckte hon att man kan greja med tungan mot läpparna. Dagen innan gillade hon att killa sig själv på örat och kinden. Det är så underbart att se varje litet framsteg som hon gör.
Maken kom hem ikväll efter att varit på tjänsteresa hela veckan, han tyckte det hade hänt massor med vår tjej bara på fyra dagar. Ps. Imorgon ska vi till BVC på 8-månaderskontroll, återkommer med vikt och längd såklart :)

8 kommentarer:

  1. Oj, vad tiden går fort.
    Synd att man glömmer så fort...
    Barnen frågade idag när de hade vattkoppor och jag hade glömt deras exakta ålder när de fick det.

    Kram Helena

    SvaraRadera
  2. Sötnosen Lilly...ja,tiden går alldeles för fort!! Snart firar vi Oscars 6-års dag...tycker inte det är länge sedan han kom ut som en litet skrynkligt benrangel på 2,5 kg....nu är det skola till hösten för hans del...och Clara börjar trean...och vår "bebis" fyller visst tre till sommaren, stora tjejen hon också....men visst är det spännande att se allt de lär sig! Det förundras jag fortfarande över! Clara lär sig engelska, Oscar läser och Maja, ja, hon har koll på det mesta;-)...
    Ska bli sååå kul att träffas nästa helg...håller tummarna för att det blir "tredje gången gillt" och att basiluskerna håller sig borta denna gång!
    Bamsekramar

    SvaraRadera
  3. Ville bara önska dig en härlig helg!
    Lilly är så söt, så söt :)

    Kram marie

    SvaraRadera
  4. Håller med om att tiden bara rinner iväg, det är svårt att bara njuta, men inte vet jag om det blir lättare med två barn;) Så passa på att njut NU! Kram och trevlig helg!

    SvaraRadera
  5. Magdalena i Habo2011-03-04 20:29

    Så söt hon är, Lilly... Ja, tiden går verkligen fort så det gäller att njuta varje dag. Jag tycker inte att det var längesedan mina var sådär små, och nu - helt plötsligt - är de snart 7 och 9 år!!

    Jag tycker jättemycket om din blogg och tittar in här lite då och då, men är dålig på att lämna avtryck... Ska försöka att bli bättre på det! =)

    // Magdalena

    SvaraRadera
  6. Tiden går fort. Det gäller att njuta.

    Ha det fint.

    SvaraRadera
  7. SV: @Charlotte Vilmas Hus
    Jag menade inte att jag tror det blir lättare med två barn utan att jag själv kommer vara mer mentalt förberedd och mindre osäker i föräldrarollen med barn nummer två. Det tror jag kommer underlätta för mig. Men sedan kommer väl andra "problem" istället, som att man kanske känner att man inte "räcker till". Ja du vet ju hur det är att ha två. Och det är ju egentligen precis sådant här som jag är överlycklig över att jag får chansen att uppleva. Men när man är mitt uppe i en påfrestande stund kan det vara svårt att tänka så :)

    SV: @Magdalena
    Vad roligt att du hälsar på då och då och att du dessutom låter mig få veta att du gillar den, tack :) Jag blir alltid lika glad för alla kommentarer, det är som att öppna paket på julafton när man ser att man fått en ny kommentar på bloggen. Tack för du lämnade ett litet avtryck. Hoppas du och dina mår bra! Kram Linda

    SV: @ Frida
    Ha ha, jag minns än idag när du ringde mig från BB och berättade att Oscar var två timmar gammal. Jag är förundrad än idag att du orkade ringa så direkt. Och helt otroligt att han nu är 6 år. Lille store Oscar. Längtar tills vi ses så vi kan prata engelska med C och gosa med lilla Maja . Kram fam F

    SV: @Marie Mina Finaste
    Vad gulligt av dig, trevlig helg till dig också!!
    Kram Linda

    SV: @Helena
    Haha, jag sådana otrevligheter som vattkoppor kan man kanske förstå att man förtränger ;) Men visst önskar man att man kunde bevara minnena längre.
    Kram Linda

    SV: @Mammaxtre
    Man lär sig kanske med tiden att njuta av stunden :)
    Ha det fint du med!

    SvaraRadera
  8. Grattis sötaste och finaste Lilly! Tänk vad tiden går Linda! Snart är våra små bebisar 1 år. Det händer ju så mycket nu, det gäller att hänga med och anteckna när det händer. Lillan sätter sig upp hela tiden nu men hon klappar inte i händerna eller vinkar. Det övar vi på ;-)
    Ha en fin helg!
    Kram Sara

    SvaraRadera