måndag 19 mars 2012

Söndag i blått skalställ

I denna tjej bor det lite bus... Syns det kanske?!


Igår invigde Lilly vårens skalställ. Detta blir första säsongen som hon behöver funktionskläder på allvar. Förra våren var hon inte så gammal att hon sprang omkring själv och dessutom var vi fortfarande helt föräldralediga och behövde inte vistas ute de regnigaste dagarna. Nu blir det på ett annat sätt i och med att hon går på förskolan. Visst tar de hänsyn till vädret men det kommer garanterat att bli dagar som de ändå är utomhus när inte solen lyser. Kläderna bör ju klara både blåst, regn och geggamoja. Jag har hört många som lovordat Polarn & Pyrets skalställ och ett sådant fick det bli till min tjej. Ett mörkblått sådant. Men röda detaljer. Klassiskt, enkelt och tidlöst. Det kommer ju förhoppningsvis återanvändas av bebisen sen också.

Med ett par röda skor till också blir outfiten lite tjejigare. Vad har ni för vårskor till era barn på dagis? Vilket märke föredrar ni, Ecco, Vincent, eller vad finns det mer?

Här får ni se några bilder från vår busiga söndagseftermiddag i duggregn.



Titt-ut-leken vid enarna är alltid skoj. Likaså var det väldigt roligt att kliva på muren och i landet.



 Lilly tittar strängt på sin pappa och pekar sedan att man faktiskt inte ska gå på vägen utan hålla sig uppe på trottoarkanten.



Vår lilla promenad runt kvarteret i famnen hos pappa med en mössa som omsluter öronen perfekt.




Skalbyxor, skaljacka, skalvantar, fingervantar och mössa från Polarn & Pyret. Med ett par röda skor till blir det nog lite tjejigt ändå.

26 kommentarer:

  1. Lilly är så söt! Vilka ögon... likt violer! Fin kväll till dig! KRAM... Anna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vilken söt komplimang till min dotter, låter som taget ur en dikt eller nåt. Det ska jag lägga på minnet och berätta för henne när hon blir äldre :)

      Ha en fin kväll du med!
      Kram Linda

      Radera
  2. Köper väldigt ofta Timberland. Både vinterkängor, lättare sko/känga, vanlig sko. Bra kvalitet och stylish. Me like. Vinterkängor brukar jag köpa Kamik, Viking eller Kavat. Köpt Ecco några gånger, men blivit lite besviken faktiskt.
    Pops skal är bland de bästa ställen. Vi har dock byxa plus jacka es Molly är lite äldre. Hon gillar att kunna ta av sig jackan. Såg dock ett fantastiskt regnställ på Kids Brand Store som är overalltyp som jag funderar på att köpa. Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack vilka bra tips Sahara! Hm, tyvärr vet jag inget ställe här som säljer Timberland till småttingar, kanske måste man åka till storstaden då. Vet du någon bra webbshop kanske? Bra att veta att Ecco inte var något extra, då behöver vi ju inte testa det. Jo Lilly fick också jacka plus byxa, tänkte att det kan vara bra att bara kunna använda jacka också. Och dessutom har hon redan en overall som jag köpte till hösten men som var alldeles för stor då, den fungerar som komplement nu.

      PÅ tal om Timberland. Vi har tidningen Råd & Rön här och de har ju alltid tester av olika produkter. Förra ett tag sedan testade de skor och dess miljöpåverkan och innehåll av gifter osv. Timberland kom jättebra till vill jag minnas. Nu kan jag inte hitta tidningen här, skulle velat läsa artikeln ingen känner jag nu.

      Tack för tipsen!!
      Kram

      PS. Är nyfiken hur det gick för dig idag..

      Radera
    2. Sjökvist skor säljer timberland till barn!

      Radera
    3. Tack tack, då ska vi dit och titta :)

      Radera
  3. En tjej som är redo för alla väder. Vi har hunnit "testa" några skalset från pop och kan inget annat än ge dem tummen upp. Kläderna funkar verkligen i ur och skur. Dock fick vi tyvärr ett av de "måndagsexemplaren" som gick ut i våras. Vi köpte då en skaloverall och den sög åt sig vatten och läckte in:( Jag har sett här på bloggen att Lilly har en likadan (den rosa). Ville bara säga det så att du inte blir jätte besviken i fall du upptäcker att Lilly är blöt någon dag. Reklamerar den i så fall. Pop gör JÄTTE bra skalkläder men något gick antagligen fel i produktionen våren-11
    Angående skor rekommenderar jag ett par skinnskor med kardborre knäppning. Lättat att torka av, andas och kardborre för att de små liven lättare ska kunna ta på sig skorna själva. Ska bara tipsa om en sak till:) En sak som vi använt och som förskolan givit många plus för är den klassiska SYDVÄSTEN. Otroligt bra när regnet öser ner!
    Oj vad lång det här blev. Men när det kommer till barn och ytterplagg kan jag hålla på i oändlighet:)
    Vilken mage du fått förresten, den jäser på. Nu börjar det nära mig och en viss syskonkärlek verkar redan smugit. Underbart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Evelina vad bra att du säger till om overallen. Vet du om det är fel på alla eller bara vissa av dom? Kanske ska man reklamera direkt isf... Kul att höra att ni varit nöjda förutom detta "måndagsexemplar".

      Hihi, en sån där sydväst fick följa med också. Vi köpte faktiskt hela galonstället med, kände att det kan vara bra när hon vill sitta i sandlådan och leka med gegga. Kanske är det inte regnigt utan bara blött i marken. Gissar att galon är lättare att bara "spola av" liksom. Tack för tipset! Du får gärna lämna hur många tips som helst, jag tar tacksamt emot. Gillar sådana här personliga tips liksom.

      Hur går det med syskonkärleken hos er? Hoppas ni har det bra!!

      Kram Linda

      Radera
    2. Precis av den anledningen har Matilde också ett galonställ. Skalkläder bör ju inte tvättas dagligen och då är det ju perfekt att dra på ett par galonisar när det är som värst ute. Det finns säkert några overaller som blivit bra. Men förra våren var det många som skrev om det på pop fb och det verkade bli en stor grej av det så personalen borde nu vara fullt medvetna om att det finns exemplar som inte håller måtten.
      Här hemma flyter det på. Dagarna springer i väg:) Mamma och Pappa är inte lika viktiga för Matilde längre. Nu är lillebror viktigast. Det ska pussas många, många gånger innan de skiljs åt på morgonen. Jag hinner knappt komma innanför dörren på dagis innan hon frågar om lillebror är med. För oss har det varit helt underbart att se hur hon tagit sig till lillebror från första stund. Helt på egenhand.
      Jag har sagt det innan men jag säger de tigen - Så bra blogg! Härligt med så varierande inlägg. Allt från inredning till barnkläder till allt möjligt. Det gillas!

      Radera
    3. Vad gullig du är Evelina som låter mig få veta att du gillar bloggen! Men det är Ni läsare som gör det roligt att fortsätta, och att ni lämnar kommentar såhär då och då det gör att jag själv får inspiration till att fortsätta. Kul med ett utbyte!

      Tack för du sa det där om rosa skaloverallen. Jag har mailat PoP och de bad mig skicka in produktionsnumret i min overall så ska de se om det är en av de felaktiga eller ej. Verkligen tack för att du berättade detta! Jag väntar med spänning nu om vi har en felaktig eller ej... Tycker det är smidigt att dra på overallen så jag hoppas den är okey.

      Vad roligt att höra att storasyster är så förtjust i lillebror, det är ju så man önskar att det ska bli. Matilde är ju lite äldre och har ju uppnått lite mer förståelse än vad Lilly är/har, så jag är lite orolig för hur hon ska reagera. Men det ordnar sig säkert. Som det är nu gillar hon ju att pussa på bebisen :)

      Ha det så bra! Kram Linda

      Radera
    4. Vad bra att pop kunde titta upp det vi nr. Då kan du ju få en nu innan Lilly hinner bli blöt om det nu skulle vara så. Ju äldre barnen blir dessto lättare är det ju att prata och förklara för dem. Innan Melker kom vara Matilde inne i en period där allt var "mitt och min". Min mamma, min dock, min bil osv. Det fick oss att räkna med kaose här hemma. Men som jag skrev igår. Allt har gått över förväntan för oss.Nu har dock matilde börjat vilja utforska lillebror lite mer:) spännande på stora blåa ögon som tittar på henne.:) ingen familj är ju den andra lik så man hittar nog sitt egna lilla knep att få alla att må bra. När du planerade dopet för Lilly tipsade du om en bra sida med fina tåtor och bakelse. Försöker hitta den här på bloggen men lyckas inte. Vet du vilken sida jag menar? Och har du kvar Adressen? Kram

      Radera
    5. Kan det varit denna? Gissar det.
      http://alltochelleringet.blogspot.se/2010/11/stora-bakdagen.html

      Radera
  4. Goa unge! :)

    Vi körde alltid Ecco när det begav sig. Eller Viking som också är toppen :)

    Kramar

    SvaraRadera
  5. Sötis!
    Vi kör mycket på Viking. Iallafall när det gäller kängor. Annars blir det en del vanliga gympapjucks (Nike osv) eller Timberlands.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipsen, Timberland är flera av er som tipsat som. Dessa måste jag spana in!!
      Kram

      Radera
  6. Sötnosen :), allvädersstövlar funkar bäst denna årstid, köpte ett par på barnens hus som både håller torrt och är varma kram/Diana

    SvaraRadera
  7. Men vilken sötnos! Och vilka ögon!!!
    Gillade mössan jättemycket, såg ut att sitta bra på också! Den får jag nog kolla närmare på i affären!
    Kram Lina

    SvaraRadera
  8. Kavat gör de bästa barnskorna! :)

    SvaraRadera
  9. Åh, vad söt hon är! Jättefina skalkläder! Älskar blått, klassiskt&fint! Jag rekommenderar Timberland skor, som håller hög kvalitet och tål både regn och bus!
    Ha en fin dag!
    Kram, Malin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset, Timberland verkar vara omtyckta. Måste spana in dom lite närmare. Tack!

      Radera
  10. Sötnosa! Hon ser riktigt busig ut på de där översta bilderna! :D Härligt! :)

    Tack för alla dina tips och råd om utemöblerna!
    Kramar

    SvaraRadera
  11. Jättefina bilder, blev jättefint tillsammans det blå och röda! Alva kommer att ha fodrade allvädersstövlar i vår, det var dem vi använde mest i höstas också så då kör vi på det tills all snö och slask är borta. Annars har vi varit mest nöjda med Kavat av de vanliga skor vi haft!

    SvaraRadera
  12. Vilken gullunge, och snart har ni en till!!! :D Kram /Nellie

    SvaraRadera
  13. Åh vilken sötnos hon är! Vilka ögon!

    SvaraRadera
  14. Så fint! Jag gillade verkligen de där mössorna med fleeceinsida! Ska nog köpa en röd också. :) Tänk att snart är ni fyra i familjen, det går fort! :) Vi kör med ett par Pax-skor till Vilmer nu!

    Kram!

    SvaraRadera
  15. Så söt hon är, vilka ögon!

    SvaraRadera