söndag 1 januari 2012

Att ha avslutat 2011

Förrätten var vårt bidrag till nyårsmiddagen och igår fick ni veta att det skulle bli en av Helenas nyårstips. Valet föll på Helenas personliga favorit, parmesanlindade färskostrullar. Det var en chansning eftersom vi inte testat receptet innan men eftersom de var en favorit hos bloggerskan Helena så kunde de väl knappt bli en miss. Och jag tycker att de var riktigt goda. Receptet kan ni alltså hitta här.

Eftersom en i sällskapet inte tål skaldjur var många av de klassiska nyårsförrätterna inte ett alternativ. Maken är dessutom laktosintolerant, jag är gravid och värdinnan är både laktosintolerant och gravid... tydligen alldeles för mycket för mitt gravidminne att tänka på för jag missade allt detta. Men hela sällskapet tyckte förrätten smakade så bra att varken de gravida eller laktosintoleranta kunde motstå. Det måste varit bra betyg.

Till varmrätt fick vi klassikern oxfilé med potatisgratäng och en mycket spännande sås. En köttbit sådär är verkligen aldrig fel. Middagen avrundades med pannacotta med hallonsås. Haha, det var bara tredje gången denna veckan för mig men en sådan efterrätt tackar jag aldrig nej till.



 Parmalindade färskostrullar serverad med skållad inlagd tomat. Till efterrätt pannacotta med hallonsås. Och så de vackra rislyktorna.



Lilly leker med sina killkompisar (2,5 och snart 3 år gamla).

10 kommentarer:

  1. Vilken fin blogg : ) och vilken gullig tjej ni har, så sött när hon pillar sig mellan tårna o ger bort luddet hi hi kram Sofia

    SvaraRadera
  2. Gott nytt år! Vilken god mat! Vi lyckades också med vår mat, det var så gott. Förra graviditeten var jag mycket mer noga med maten men den här gången äter jag både charkuterier och rött kött, så länge jag vet att det är bra grejer.

    Hoppas du och din familj får ett bra 2012.

    Kramar.

    SvaraRadera
  3. Åh den förrätten tjuvade jag av henne förra nyår och tyckte det var svingott!

    SvaraRadera
  4. GOD FORTSÄTTNING på 2012!!!
    Hoppas det blir ett bra år för er, med allt.Kram , o ha det gott / Monika ♥
    Det ser väldigt gott ut , det ni åt på nyårsafton.

    SvaraRadera
  5. Låter som en finfin Nyår - God Fortsättning!

    SvaraRadera
  6. Den förrätten verkar inte alls pjåkig minsann. Kanske nåt att härma till kommande nyår :)

    SvaraRadera
  7. Hej igen, jag kan inte få fram din mejladress av ngn anledning - vill du lägga ett mejl till mig på postadresstorslanda@hotmail.com

    Vill gärna kolla några saker med dig!

    SvaraRadera
  8. Åh vad gott det ser ut! Vågar inte äta parmaskinka utan att frysa, så det blir så kruxigt, och jag är lat, haha.
    Allt såg jättefint ut, härligt med barnsällskap för Lilly också=)

    SvaraRadera
  9. Brukar göra den förrätten. Alltid poppis. Det är så vackert med de där rislyktorna. Vet bara inte var man får tag på dem. Vi körde tomtebloss och tittade på härligt fyrverkeri på avstånd. Kram

    SvaraRadera
  10. Vilken god meny, den där förrätten var jag sugen på att prova på.

    SvaraRadera